طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ‏ الطَّیِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً ./مومنون 51/ ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید(تأثیر غذای پاک و سالم در ایجاد زمینه ی انجام عمل صالح از این آیه فهمیده می شود)/. نظر بنده برای درمان بیماری ها اصلاح تغذیه است نه مصرف دارو، حتی داروهای گیاهی/هر چه اینجا نوشته می شود الزاماً طب اسلامی نیست، ممکن است اشتباه باشد// اما بنده: این وبلاگ برای افزایش اطلاعات طبی علاقمندان به طب اسلامی ایجاد شده. همه مطالب آن تحقیق این جانب است، و سعی می کنم بر بار علمی خود و این وبلاگ بیفزایم. شما هم اگر در این موضوع تحقیقاتی دارید، می توانید یاریگر نویسنده این وبلاگ باشید. در ضمن با بنده هم می توانید به این طریق مکاتبه کنید:h.maleki1352@gmail.com سعی می کنم در اولین فرصت به رایانامه های(ایمیل) شما جواب بدهم. حقیر در این زمینه هیچ ادعائی ندارم، با عنایت اهلبیت (علیهم السلام) و با توجه به مطالعاتم و به فراخور دانشم راهنمائیتان خواهم کرد. موفق باشید. «یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة».

آخرین نظرات

اصلاح تغذیه

hashem maleki | پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۹ ق.ظ

اصلاح تغذیه

اهمیت تغذیه در اسلام

آنچه در ذیل می آید، فشرده مباحثی است که خود کتاب مفصلی را می طلبد و در این مقال نمی گنجد، لذا از بابت اختصار مطلب از دوستان عذر خواهی می کنم.

در قرآن نیز توجه به عناصر تشکیل دهنده مواد غذایی و ترکیب تغذیه مورد تأکید قرار گرفته است.[1]

از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و دیگر ائمه(علیهم السلام) نیز احادیث و روایات بسیاری مبنی بر اهمیت تغذیه و ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن نقل شده است تا جایی که در فقه دستورات مبتنی بر آن­ها از نگاه کردن و توجه به غذا گرفته تا آرام غذا خوردن که به بهتر جویده شدن و هضم آسان کمک می­کند، پرهیز از پرخوری و دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، مصرف نکردن بعضی نوشیدنی­ها و غذاهای حرام،همه و همه نشانه­ای از توجه دین مبین اسلام به تغذیه است.

بسیاری از پزشکان معتقدند غذا درمانی، رژیم­های غذایی، خام خواری­ها، پرهیز غذایی و ... همچنین روش­های دیگر درمان طبیعی بسیار ارزشمندتر از روش­های پزشکی جدید می­باشند؛ چرا که بر خلاف قرص­ها و داروهای شیمیایی عوارض جانبی قابل توجهی ندارند.

حکیم ذکریای رازی در این زمینه گفته است: اگر طبیب درمان بیمار را از اصلاح غذای وی آغاز نکند، گویی بر هلاکت وی جرأت یافته است. بسیاری از پزشکان معتقدند بیماری­ها یک شبه به وجود نمی­آیند، بلکه نتیجه نوع تغذیه و سبک زندگی طولانی مدت هستند.

دکتر فورست کلینتون جرویس نیز در این زمینه می­گوید: مقاومت و پایداری بدن انسان به نوع غذایی که می­خورد، نوشیدنی­هایی که می­نوشد و هوایی که تنفس می­کند بستگی کامل دارد.

مارگوت هلمیس نیز در مقدمه کتاب سرکه سیب می­نویسد: رسیدگی به صد سالگی با پیروی از تغذیه­ای متعادل و سبک زندگی سالم میسّر خواهد بود.

در طب سنتی ایران غذا فقط به معنای نوشیدنی‌ها و خوردنی‌ها نیست و به مجموعه بهره‌مندی ‌های انسان از جهان غذا گفته می‌شود و بر این اساس هشت نوع غذا داریم:

1- خوراکی های

مجموع آشامیدنی‌ها و خوردنی‌ها یا همان غذا در مفهوم رایج. در قسمت مزاج‌شناسی غذاهای مناسب و نامناسب هر مزاج آمده است و بنابراین توصیه می شود هر کس مطابق طبع و مزاج خود غذا مصرف کند، زیرا مصرف غذای نا مناسب، خلط را افزوده و اسباب بیماری را زیاد می کند.

۲-  غذاهای شنیداری

آنچه که می شنویم شامل انواع صداهای طبیعی و مصنوعی، انسانی و غیره، غذای شنیداری انسان را تشکیل می‌دهند و مانند تمام غذاهای هشتگانه، هر غذایی باید با سرنوشت و مزاج هر انسان سازگاری داشته باشد، موسیقی درمانی، قرآن درمانی (شنیدن آیات) و ... از جمله کاربردهای این نوع غذا هستند و البته بایست از شنیدن صداهای آزاردهنده، خیلی بلند، فحش و ... پرهیز کرد.

صدای آب جاری، چهچهه ی بلبل و قناری، و موسیقی طبیعت، همگی آرام بخش بوده و در بسیاری از اشخاص نقش درمان بیماریها روانی را دارد.(حتی صدای مهربان پدر و مادر یا همسر در درمان بیمار و التیام بخشی به او مؤثر است)

۳-  غذاهای پنداری

هر آنچه که می‌اندیشیم و به ذهن ما خطور می‌کند یک غذاست و روح و جسم ما تغذیه می‌کند، بایستی نیک فکر کرد و تا پندار نیک نباشد گفتار و کردار نیک و سلامت جسم و روح پدید نخواهد آمد. افرادی که افکار آسیب رسان، تنفرآمیز، خشونت‌بار و ... دارند، قبل از هر آسیبی به دیگران به خود و سلامتی امروز و فردایشان صدمه می‌رسانند.(شعار پندارد نیک، کردار نیک، رفتار نیک هم این مراد را می رساند)

یکی از راه های درمان افراد، تلقین تفکرات سالم به اوست، و لو این که طبق قواعد پزشکی فرد درمان پذیر نباشد یا صعب العلاج باشد، این روش بسیار او را در روند درمان یاری می کند، همان اعتماد به نفس و تلقین مثبت است. فکر سالم در تولید سلول سالم مؤثر است.

۴-  غذاهای دیداری

مناظر، رنگ‌ها و تمام آنچه که می‌بینیم، غذای دیداری ما هستند و مناسب نبودن آن می‌تواند بیماری‌زا باشد حتی رنگ درمانی، طبیعت درمانی، نگاه کردن به آیات قرآن، نگاه کردن به چهره عزیزان(عالم ربانی، پدر و مادر)، همه و همه در درمان انواع بیماری‌ها تاثیرات شگرفی دارند.

چرا برخی از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که به مناظر زیبای شمال یا مناطق سرسبز بروند؟ به طور قطع مناظر زیبا در روند درمان مؤثر است.

رنگ محل زندگی و خواب و کار باید آرام بخش باشد تا روحیه فرد خط خطی نشود و آرامش برقرار گردد.

۵- غذاهای بویایی

هر آنچه که استشمام می‌کنیم و از راه بینی داخل بدن می‌شود (بوها)، غذای بویایی محسوب می شود و عطر درمانی، رایحه درمانی و ... در درمان بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های مغز و اعصاب کاربردهای فراوان دارند. استفاده ناصحیح از عطرها سبب ایجاد سردرد، اختلالات خلقی، هیجان‌های کاذب جنسی و ... می‌تواند بشود.

مثلا برخی عطر ها مهیج شهوتند، برخی بوها اعصاب فرد را بهم می زند، برخی بوها سردرد و صرع می آرود. آیا تا بحال به منشأ تولید این عطرهای و ادکلن های لوکس و متنوع دقت کرده اید؟

بهترین ادکلن ها و عطرها از روغن خوک تولید می شد و اکنون با نفت  و روغنهای مصنوعی تولید می شود. آثار عطرهایی که در شوینده ها و پاک کننده ها نهفته شده، بر هیچ آدم خبیری پوشیده نیست. پس مراقب باشیم چه می بوییم.

۶- غذاهای جذبی(پوستی)

قسمت‌های مختلف بدن انسان توان جذب متفاوتی دارند و منافذ پوست مانند یک دهان بزرگ هستند که در جذب مواد مفید و مضر نقش اساسی دارند. بهتر است هم پوست تمیز و پاکیزه و عاری از سم باشد و هم ما غذاهای مناسب به آن برسانیم.

از کجا معلوم که لوازم آرایش(کرم ها، رژ لب ها و....) فاقد مواد خطرناک نباشند؟ مگر تولید کنندگان آن تعهد کرده اند که از مواد نفتی و مضر استفاده نکنند؟ آیا مواد شوینده(مایع ظرف و دستشویی، پودرهای لباسشوئی) برای پوست ضرر ندارد؟

۷- غذاهای جنسی

تمام انسان‌ها نیاز دارند که هم ابراز محبت کنند و هم مورد محبت واقع شوند و نرمال‌ترین غذای جنسی، ابراز محبت انسان به انسان است «نه به حیوانات و ...» و هر قدر این غذا حلال‌تر و مشروع‌تر باشد بیشتر در حفظ و تامین سلامتی نقش مثبت خواهد داشت. استفاده از غذاهای جنسی حرام یا نامناسب ثمری جز ایجاد بیماری جسم و روح ندارد.

طبیعت برای یک انسان ورود و خروجی قرار داده که باید به موقع انجام پذیرد، مثلاً وقتی که ظرف منی در بدن انسان پر شد، خودبخود خواستار تخلیه می شود، اگر تخلیه طبیعی و آرام صورت نگیرد، موجب بر هم ریختن اعصاب می شود. و هر گاه این عمل به صورت غیر طبیعی(زنا و استمناء) انجام شود، فایده ندارد که هیچ، ضررهای فراوانی برای جسم و روح دارد.

۸- غذای انسی

برترین غذای دنیا و آخرت است و بهترین آن انس با خدا و خالق جهان آفرین است. تمام غذاهای خوب کناری فردی که با او انس نداریم می‌شود زندگی تلخ و جهنمی یا تمام نعمت‌های دنیا بدون انس با خدا می شود زندگی پوچ و بیهوده.

بهشت بدون یار لذت ندارد، چه بسا جهنم در کنار یار کمتر سختی داشته باشد. اگر به بهترین جاهای دنیا برویم ولی کسی با ما نباشد، لذت چندانی نمی بریم، ولی اگر به یک باغ یا پارک معمولی با دوستان یا خانواده برویم، بسیار فرحبخش خواهد بود و در افزایش روحیه مؤثر است.

در مورد تمامی غذاهای هشتگانه، فرد بایستی مزاج خود و سرشت انسانی عمل نماید و زیاده خواهی از طبیعت و استفاده عکس مزاج و ذات آدمی و عدم توجه به غذای مصرفی و مفید یا مضر بودن آن یقینا ثمری جز بیماری جسم و روح نخواهد آورد.

در پایان توجه عزیزان را به دو مطلب اساسی در رابطه با غذاها جلب می‌کنم.

2- رعایت غذا و تطابق آن با مزاج انسان.

۲- استفاده از مصلحات غذایی جهت مزاج غذاها و دستیابی به غذای معتدل.

پـرهـیـزات عـمـومـی

طی بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان طب سنتی و پزشکان متعهد، مصرف غذاهای زیر برای همه مضر یا خطرناک یا افزایش دهنده ی بیماری است.

روغنهای نباتی جامد و مایع، چای سیاه و سبز، قند و شکر مصنوعی و هر آنچه که در آن قند و شکر مصنوعی بکار رفته، کره های گیاهی و مارگارین، آبمیوه های کارخانه ای، مواد خمیری و حجیم (ماکارونی، لازانیا و رشته های صنعتی)، مواد مخدر و دخانیات(سیگار و قلیان)، نوشیدنیهای گازدار(نوشابه،دلسترو...)، سُس کارخانه ای(مایونز،کچاب،گوجه فرنگی و...)، ساندویج، پیتزا، خمیر و پنیر پیتزا، سوسیس و کالباس، همبرگر، کباب لقمه، پفک، چیپس، آدامس، شکلات، کاکائو، اسنک، نوشمک، یخمک، شیرینیجات قنادی، بیسکویت، آب نبات، نان سفید و نان فانتزی و نانهای دارای آرد نول، مرغ و تخم مرغ ماشینی، ترشیجات، شور، کشک، سرکه مصنوعی، آبلیمو کارخانه ای، و ربِّ کارخانه ای، کمپوت و کنسروجات صنعتی، یخ و آبی که در آن یخ ذوب شده باشد، آب نارنج جوشیده شده در غذا، بستنی و فالوده صنعتی، غذاهای پرچرب، برنج آبکشی، سیب زمینی های ویروسی(لکه دار)، غذاهای آماده(فست فود)، نوشابه های الکلی، میوه در غیر فصلش، گوشت گاو و گوساله، میوه جات گلخانه ای، سرخ کردنی، خوردن چند نوع غذا با هم، ترشی تهیه شده با سرکه کارخانه ای، لبنیات پاستوریزه(ماست، شیر، دوغ، پنیر، سرشیر و..)، زیاد خوردن آبجوش،کشمش و زرشک تیزابی، مواد و غذاهای تبلیغی، غذاهای مانده، بیات و فریز شده، استفاده از زودپز، مایکرو فر و غیره، ادویه جات تند(مرتب و زیاد)، غذاهای رستورانها، موادکافئین دار(قهوه، نسکافه و غیره)، لوازم آرایشی و بهداشتی و رنگ موی شیمیائی، موزهایی که بصورت مصنوعی با گاز پرورانده شده اند، خوردنِ  هر نوع میوة  نارس، خوابیدنِ بلافاصله بعد از غذا، هر نوع آبی که دارای کلر باشد. استفاده از ظروفِ آلومینیومی؛ پلوپزوتفلون و چدنهای جدید.

تـوصـیه هـای اسـلامـی در آداب غـذا خـوردن

پیش از شروع به غذا خوردن و پس از آن دستها را بشوئید، در آغاز خوردن غذا «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوئید و نیز اگر قصد خوردن از چند نوع غذا را دارید باز هم نام خداوند را یاد کنید و در آخر غذا «الحمدلله رب العالمین»و در آخر نوشیدن آب،امام حسین(ع)را یاد کرده و بر قاتلان آن حضرت لعن بفرستید، با دست راست غذا بخورید، لقمه ها را کوچک برداشته و خوب بجوید، مدت زمان غذا خوردن را طولانی کنید، در اول و آخر غذا مقدار کمی نمک به صورت چشیدن میل فرمائید، پس از غذاخوردن به پشت دراز کشیده و پای راست خود را روی پای چپ بگذارید، بعد از اتمام غذا نخوابید ولی دراز کشیدن مانعی ندارد، در اول روز(صبحانه) و اول شب(شام)بخورید و از خوردن نهار بپرهیزید و یا اینکه یک وعده در میان غذا بخورید، میوه ها و سبزیها را(بجز کاسنی)قبل از خوردن تمیز بشوئید، از خوردن غذا در حال سیری پرهیز نمائید، قبل از سیر شدن از طعام دست بکشید، از خوردن غذای داغ و سرد و فوت کردن به چیزهایی که می خورید یا می آشامید پرهیز نمائید، آب را به صورت مکیدن از میان دو لب و به صورت آرام بیاشامید، در روز آب را بصورت ایستاده و در شب نشسته بنوشید، خوردن از روی میل و گرسنگی باشد نه از روی شهوت و از خوردن زیاد آب پرهیز نمائید، از جای شکسته لیوان و ظرف و نیز جایی که دسته آن قرار دارد نیاشامید، میوه ها را حتی المقدور با دست بخورید (البته آنها را خوب بشوئید)، خوردن قلوه گوسفند باعث کثیفی مثانه می گردد، خوردن گوشت خام باعث تولید انگل در بدن و روده ها می گردد، زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشی و گاو باعث تحییر عقل، حیرت فهم، کندی ذهن و فراموشی می شود و نیز مداومت بر خوردن آن باعث ایجاد شپش در بدن می شود، خوردن غذا در حال جنابت باعث امراضی چون پیسی و ....  می شود.

سبزی های موثر در دفع سموم بدن

بدن انسان بر اثر غذاهایی که می خورد دارای باکتری ها و سمومی می شود که در دراز مدت می تواند باعث بروز بیماری های متفاوت باشد.

سبزی ها از موادی هستند که می توانند به انسان در دفع این سموم کمک کنند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از سبزی های سم زدا.

سیر

سیر به دلیل دارای بودن ترکیبات فراوانی که دارد یک سم زدای فوق العاده محسوب می شود. این ماده غذایی به بدن کمک می کند تا سموم و مواد زائد به ویژه آلودگی هایی مانند سرب و جیوه از بدن خارج شوند. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضدباکتریایی است برای همین می تواند روده ها را به خوبی تمیز کند.

کلم

خانواده کلم مثل کلم سبز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل، بروکلی و غیره جزو بهترین سبزی های موجود برای سم زدایی بدن است. به خاطر اینکه کلم ها کبد را تحریک می کنند. می توانید انواع کلم ها را به صورت خام یا پخته شده در سالاد یا در غذاهای دیگرتان به صورت رنده یا خرد شده استفاده کنید. کلم ها در خدمت سلامتیتان هستند.

میوه های قرمز

میوه های قرمز رنگ جزو میوه های سم زدای فوق العاده محسوب می شوند. در بین میوه های قرمز توت فرنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم است و می تواند به تمیز شدن کبد کمک زیادی بکند. از خواص تمشک، شاه توت و میوه های قرمز دیگر غافل نشوید.
جعفری یک ضدعفونی کننده عالی و ادرارآور بسیار خوبی است. این سبزی معطر و البته پرطرفدار عملکرد کلیه ها را تحریک می کند و نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. به غذاهایتان مثل سالادها، پاستاها، سوپ و غیره جعفری اضافه کنید. اگر یک دوره سم زدایی جدی را شروع کرده اید آب جعفری فوق العاده است.

لیموترش

لیموترش خواص زیادی دارد و دستگاه گوارش را تمیز می کند. علاوه بر این لیموترش ادرار آور است و برای همین کلیه ها را فعال تر کرده و به این ترتیب سموم و مواد زائد بدن را دفع می کند. اگر قصد دارید یک دوره سم زدایی را در پیش بگیرید باید بدانید که هیچ چیز مانند آب لیموترش موثر نخواهد بود.

سیب

سیب حاوی فیبر موثری به نام پکتین است که به مواد سنگین و زائد می چسبد و حذف آن ها را آسان می کند. علاوه بر این، پکتین در فعالیت های زیاد شرکت دارد مثل دفع مدفوع از روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پس تا می توانید سیب نوش جان کنید.

چغندر قند

چغندر قند نیز جز مواد غذایی سم زدا محسوب می شود. در واقع چغندرقند حاوی «متیونین» است که به رفع مواد زائد بدن کمک می کند. «بتانین» موجود در آن باعث می شود که اسیدهای چرب موجود در کبدزودتر تجزیه شوند. اگر یک دوره سم زدایی در پیش گرفته اید چغندر قند را به صورت خام با آب لیموترش و ورقه های نازک پیاز میل کنید.

نقش تغذیه بر سلامتی   

 1- غذاها مانند دارو در بدن عمل می کنند . میزان هوشیاری ،کند ذهنی ، حالات مثبت و منفی روانی ، عاطفی ، اخلاقی و روحی و معنوی تحت تاثیر غذایی است که میل می کنید .

2- کلید جادویی سلامتی ، شادی ، عشق به زندگی ، موفقیت ، خلاقیت ، در فروشگاه مواد غذایی، سبزی فروشی و میوه فروشی محل ‌زندگی ‌شماست. کافی است بدانید چه می خرید و چه می خورید.                                          

3- غذا خالق آثاری و انرژی است و مخلوق(انسان) را می سازد . پیکره ی وجودی انسان را خلق های مجدد(سلول های جدید) می کند و می دانیم که حیات ما در روی کره خاکی وابسته به آن است . پس خدا را در آن می بینیم و حس می کنیم .      

 4- غذا شخصیت انسان را می سازد . مهم این است که چه مواد غذایی به بدن خود وارد کنیم . مثلا بعضی از مواد خوراکی مثل الکل تاثیرات عجیبی در وضعیت انسان دارد و قادر است انسان را فرد ناصالح و شروری بسازد(مثل افراد مست در خیابان و پشت فرمان، که هر دو خطرناکند) . و بالعکس مواد غذایی سالم و خالص می تواند انسان را فرشته خو گرداند . بنابر این ثابت شده چنانچه از یک روش صحیح تغذیه سالم برخوردار شویم ، از شرایط مساعد زیر بهره مند می‌گردیم:

۱-جسم سالم

2- مغز و ذهن سالم ودرنتیجه عقل سالم  

3- اعصاب و روان سالم

4- خلق و خوی خوش و اخلاق حسنه

5- عمر طولانی و جوان ماندن به همراه سلامتی و شاد زیستن 

6- انرژی بیشتر - خواب بهتر

لازم به توضیح است که این بحث بسیار خلاصه شده بود و در مورد آن باید بیشتر بررسی شود.

بهمن 93

مالکی



[1] -  عبس 80 / 24

نظرات  (۲)

به نام خدا 
شما این جمله را از کدام کتاب یا منبع برداشت کردید 
 ذکریای رازی در این زمینه گفته است: 

اگر طبیب درمان بیمار را از اصلاح غذای وی آغاز نکند، 

گویی بر هلاکت وی جرأت یافته است.
پاسخ:
متوجه نشدم کدام جمله را می گویید
منابع مطالب در زیر آمده
سلام علیکم و تشکر ویژه بابت مطالب خوبتون
میشه از نظر طب اسلامی یک برنامه کامل غذایی روزانه ، مثلا صبحانه چه چیز هایی میتواند باشد و.... ارایه بدید؟
متشکرم
کانال طب سنتی من هم سری بزنید:
https://telegram.me/tebesl

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی