طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ‏ الطَّیِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً ./مومنون 51/ ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید(تأثیر غذای پاک و سالم در ایجاد زمینه ی انجام عمل صالح از این آیه فهمیده می شود)/. نظر بنده برای درمان بیماری ها اصلاح تغذیه است نه مصرف دارو، حتی داروهای گیاهی/هر چه اینجا نوشته می شود الزاماً طب اسلامی نیست، ممکن است اشتباه باشد// اما بنده: این وبلاگ برای افزایش اطلاعات طبی علاقمندان به طب اسلامی ایجاد شده. همه مطالب آن تحقیق این جانب است، و سعی می کنم بر بار علمی خود و این وبلاگ بیفزایم. شما هم اگر در این موضوع تحقیقاتی دارید، می توانید یاریگر نویسنده این وبلاگ باشید. در ضمن با بنده هم می توانید به این طریق مکاتبه کنید:h.maleki1352@gmail.com سعی می کنم در اولین فرصت به رایانامه های(ایمیل) شما جواب بدهم. حقیر در این زمینه هیچ ادعائی ندارم، با عنایت اهلبیت (علیهم السلام) و با توجه به مطالعاتم و به فراخور دانشم راهنمائیتان خواهم کرد. موفق باشید. «یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة».

آخرین نظرات

مصرف همزمان غذاها

hashem maleki | پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۰ ق.ظ

 مصرف همزمان غذاها

مصرف هم زمان بعضی از مواد غذایی با یکدیگر می تواند بسیار مضر باشد و حاصل آن تولید اخلاط زاید در بدن می باشد که گاهی تاثیرات این تداخلات در چندین سال بعد به صورت بیماری های مختلف و صعب العلاج بروز خواهد کرد.

کمترین مشکلی که در مصرف هم زمان غذاهای ایجاد می شود: فساد غذا، فساد معده، افزایش سردی یا رطوبت معده، ترش کردن معده، بیماریهای ناگهانی یا تدریجی می باشد. بنابر این شناخت مزاج اغذیه و خواص آنها به فرد در این مسئله کمک خوبی  می کند.

به عنوان مثال حکمای طب ایرانی معتقدند که مصرف هم زمان موارد ذیل باعث تولید اخلاط خام در بدن شده و تولید بیماری کرده، مثلاً مصرف ماست با هر نوع و هر مقدار گوشت باعث لکه‌های پوستی و مصرف سرکه یا انواع شور و ترشی که با سرکه ساخته می شود همراه با برنج باعث کولیت و درد شکم می شود که ممکن است این بیماری ها حاصل عدم رعایت این مطالب در طول چندین سال باشد. بنابراین از خوردن هم زمان ترکیبات مواد غذایی که در هر ردیف از جدول ذیل ذکر شده است، جداً خودداری نمایید.

ترکیب های مضر غذائی

شیر با (  ماهی تازه، گوشت، سبزیجات، بادام، ترب، حبوبات، مواذ غذائی ترش و شور، تخم مرغ، میوه های تازه و آبگوشت، غذاهایی که با ربّ ساخته شده و...)

عسل با خربزه: تضاد و ناسازگاری خربزه و عسل شاید بارزترین مثال از باورهای سالخوردگان سرد و گرم چشیده جامعه ماست که معتقدند برخی غذاها خاصیت و ماهیت «گرم» دارند و در مقابل خاصیت و ماهیت برخی از غذاها و مواد غذایی «سرد» است؛ از این رو، خوردن سردی ها یا گرمی ها با هم می تواند عوارض و عواقب زیانبار و گاه بسیار آزار دهنده داشته باشد. شما اگر در محیط آشپزخانه هم به طور تجربی مقداری عسل را روی خربزه بریزید مخلوط سفتی به دست می آید. پس از خوردن خربزه و عسل دل درد شدیدی ایجاد می شود.

گوشت (غذای گوشتی) با ماست(دوغ)

انگور با کله پاچه: انگور با غذاهائی که دارای گوشت چهار پایان یا ماهی یا چربیهاست، سازگار نیست. انگور با شیر، روغنهای نباتی مایع، میوه های روغنی، سبزیهای خوردنی، گوجه فرنگی، هندوانه، زیتون و روغن زیتون، سیر خام، لیمو و کاهو نمی سازد. از نظر طب سنتی هیچوقت انگور را بعنوان دسر بعد از غذا نخورید. انگور و گوشت خشک شده.

انگور با نان برشته، موز ، بلوط پخته یا خام ، سیب درختی، برنج سفید پخته، پرتغال، سیب زمینی تنوری، خربزه ، هلو ، گلابی، توت فرنگی و پیاز سازگار است.

برنج با انواع شور یا ترشی که با سرکه ساخته شده باشد

ماش با انواع شور یا ترشی که با سرکه ساخته شده باشد

حلیم با انواع شور یا ترشی که با سرکه ساخته شده باشد

انار با حلیم

ترشیجات با لبنیات

انواع آلوها با لبنیات

ضمناً خوردن خربزه یا هندوانه به همراه وعده غذایی و همچنین خوردن گوشت خام نیز می تواند امراض جدی در پیش داشته باشد.

در طب الرضا علیه السّلام است که: بپرهیز از خوردن‏ همزمان‏ تخم ‏مرغ و ماهى چرا که هرگاه این دو در شکم انسان جمع شوند موجب نقرس، قولنج، بواسیر و دندان‏ درد مى ‏گردند. [1]

داخل آب گریپ فروت با داروها: برای هضم و جذب مواد قندی باید ویتامین ث در محیط باشد تا گلولز در معیت ویتامین ث آنجا که فسفر نیز وجود دارد از جدار روده ها عبور نموده به جریان خون وارد شده ...رسیده آنچه لازم است (درحدود یک گرم در لیتر خون) به خون داده شده و بقیه در کبد ذخیره گردد. خرما حاوی قند و ویتامین ث است و با نارنگی تداخلی ندارد.

هنگامی که غذا و یا نوشیدنی باعث تغییر اثرات یک دارو گردد یک تداخل غذا - دارو خواهیم داشت.
چنین تداخلاتی کم نیستند، اما لزوماً تمام داروها تحت تأثیر غذا قرار نمی گیرند. تداخل غذا و دارو می تواند در مورد داروهای نسخه ای و غیر نسخه ای، داروهای گیاهی و حتی مکمل های غذایی که مصرف می کنید اتفاق بیفتد. با وجود اینکه بعضی از این تداخلات ممکن است خطرناک و حتی در موارد نادری کشنده باشد، برخی از تداخلات مفید هستند، همچنین درصد بالایی از تداخلات، تغییر قابل توجهی در سلامت شما ایجاد نخواهند کرد.

استفاده از آب گریپ فروت در کشور ما آنچنان متداول نیست ولی بدانید که این آبمیوه می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد . در صورتیکه شما به این میوه علاقه دارید و از آن استفاده می کنید با دکتر داروساز خود مشورت کنید که آیا با داروهای شما تداخل دارد یا خیر.

برخی از داروهای پایین آورندة کلسترول با آب گریپ فروت تداخل دارند و نباید با گریپ فروت مصرف شوند.برخی از تداخلات غذا و دارو فقط در صورتی رخ میدهد که شما دارو و غذا را هم زمان مصرف کنید لذا شما می توانید برنامه ای تهیه کنید که دارو و غذا را بافاصله مناسب از یکدیگر مصرف کنید.اما در نهایت متأسفانه در مورد برخی داروها راه حلی وجود ندارد و شما مجبورید در صورتی که دارو را مصرف می کنید از برخی از غذاها پرهیز کنید در غیر این صورت سلامت شما به خطر خواهد افتاد.

آشامیدن آب سرد پس از چیز گرم و یا شیرینی دندانها را از بین می برد. غذای سرد را با غذای گرم نخورید(موجب شکستگی پوسته ی دندان می شود)

خوردن همیشگی تخم مرغ سبب پیدایش لکه هایی در چهره است.

خوردن چیزهای شور،گوشت شور،ماهی شور پس از حجامت سبب لکه های سیاه پوست می شود.
خوردن گردن گوسفند و اندرونه آن مثانه را می آزارد.

 حمام رفتن با شکم پرسبب قولنج می گردد.

 شستشوی با آب سرد پس از خوردن ماهی فلج می آورد.

 خوردن تخم مرغ زیاد و همیشگی باعث ورم طحال و نیز بادهایی در فم المعده می گردد.

 پر بودن شکم از تخم مرغ پخته تنگی نفس می آورد.

 خوردن گوشت خام در شکم تولید کرم می کند.

خوردن دایمی انجیر سبب ایجاد شپش دربدن است.

 زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشی و گاو باعث تغییر عقل و سرگردانی فهم و کندی ذهن می گردد و فراموشی را زیاد می کند.

مصرف شیر با انجیر برای قلب مضر است.

خوردن لبنیات با گوشت سفید باعث درد مفاصل و عوارض گوارشی است.

مصرف شیر با انجیر برای قلب مضر است.

 تخم مرغ با ماهی و مرغ احتمال امراض پوستی و فلج، نقرص و بواسیر دارد.

خوردن پوسته تخم مرغ مولد لک صورت و ایجاد باد در سر معده و امراض طحال .

مصرف انواع ترشی که از سرکه باشد همراه پلو مولد کولیت و درد شکم است.

مصرف فرآورده های لبنی با ترشی پیری زود رس می آورد ، باعث انجماد فرآورده های لبنی در معده و فساد غذا می شود.

مصرف پنیر تازه با هر غذایی مضر است.

پنیر با تخم مرغ سبب اختلال در گوارش و دردهای گوارشی است.

ماست با ترب ایجاد سوء هاضمه و گاستریت می شود.

مصرف همزمان تخم مرغ با ترب و یا شیر با انجیر، مضر قلب و مغز است.

تخم مرغ با قارچ ایجاد بلغم و ایجاد رسوب در دیواره رگها می شود

خربزه و عسل احتمال سنکوب می دهد.

شیر با انجیر سبب گاستریت، سردرد، تهوع می شود.

مصرف ماست و اسفناج (بورانی) به علت تشکیل اگزالات کلسیم مولد سنگ کلیه استو مصلح آن گردو و زعفران است.

 مصرف ماست و باقالی باعث دل درد شدید اسهال و تهوع می شود.

مصرف خردل و سیر باعث خارش و یبوست است.

 مصرف سیر با پیاز و یا تره با ترب باعث کاهش نور چشم شده و مولد تاریکی چشم وشب کوری است.

خوردن غذاهای سرد با هم ایجاد بلغم، سکته، رماتیسم، و MS  است.

 مصرف هر غذایی با خربزه و هندوانه باعث سنگینی معده و حدوث امراض متعدد می شود.

مصرف چای با پیاز و یا هندوانه مضر است.

 خوردن آبگوشت و گوشت با هندوانه مضر است چون آبگوشت بلغم زا و میوه های آبدار هم بلغم زا است و عوارض بیماریهایی با منشاء بلغم است

مصرف میوه بعد از هر غذای گوشتی مضر است (مگر این که سه ساعت بگذرد) زیرا باعث فساد میوه در معده خواهد شد.

خوردن زیاد گوشت گاو و حیوانات وحشی، باعث تحیر عقل، کند ذهنی و فراموشی بسیار می شود.

از خوردن غذاهای پروتئین دار یا چرب در فصل گرما و غذاهای سرد در فصل سرما پرهیز شود.

نوشیدن آب بعد از حمام رفتن به ویژه اگر معده خالی باشد؛ ضرر آن بیشتر است.

آشامیدن آب سرد در حالت ناشتا؛ زیرا معده بدون توقف آب را به اعضای بدن می رساند که اگر سردی آن به قلب برسد، به علت کاهش حرارت غریزی احتمال سکته خواهد بود؛ اگر به کبد برسد موجب بیماری استسقاء (آسیت) خواهد شد؛ اگر سردی آن به مغز برسد، موجب سستی اعصاب خواهد شد؛ اگر سردی آن به آلات نَفَسی و صوتی برسد، باعث اختلال در عملکرد اعضای مذکور می شود.

میوه ی هر فصل را در فصلش خوردن، چون خداوند حکیم متناسب با شرایط بدن در هر یک از فصول و شرایط اقلیمی هر منطقه ی جغرافیایی میوه ها را خلق فرموده.

مصرف تخم مرغ با ماهی مولد امراضی چون جذام، فلج، نقرس، بواسیر، قولنج، درد دندان و امراض رطوبی مزمن خواهد شد.

نصیحت های دیگر در بهتر غذا خوردن

*صحبت کردن در هنگام غذا خوردن؛ زیرا مغز متوجه صحبت کردن شده و شخص، زمانِ سیری را احساس نکرده و پر خوری می کند که این امر موجب چاقی و بیماری می شود.(البته به نظر من عدم توجه به غذا باعث می شود که دهان بزاق مربوط به آن غذا را ترشح نمی کند و لذا هضم آن غذا خوب انجام نمی شود)

 * انجام فعالیت های سنگین (مانند ورزش کردن) بعد از تناول غذا.(فشار به امعاء و احشا می آورد و سیستم گوارش را بهم می زند و...)

 * مشغول کردن ذهن به مسائل متفرقه (مانند تماشای تلویزیون ، گوش دادن به رادیو ، مطالعه کردن و...) در حین غذا خوردن؛ این عمل باعث عدم تمرکز و به دنبال آن هضم بد غذا می شود (هضم بد غذا خودش عامل بسیاری از بیماری هاست).

 * استفاده کردن از هر نوع غذا در هنگام عصبانیت.(ترشح اسید سمی در خون که با غذا ترکیب می شود)

 * داغ خوردن غذا و عجله کردن در غذا.(موجب سوختن مری و آسیب دیدن آن می شود، اما عجله جویده نشدن غذا شده و مراحل هضم را با مشکل مواجه می کند)

* مصرف انگور پس از کله گوسفند باعث افزایش لزجی و بلغم مغز می شود.

* ایستاده و در حال حرکت غذا خوردن و کفش به پا داشتن حین غذا خوردن.(معده در شرایط مناسب نیست، بدن راحت نیست، آرامش برای مصرف غذا فراهم نیست)

* با شکم پر به حمام رفتن که موجب قولنج می شود.(گرمای حمام به معده فشار می آورد و غذا را زودتر از هضم از آن خارج می کند)

* بلافاصله بعد از غذا خوابیدن سودا زا بوده و خون غلیظ تولید می کند و باعث کاهش قوه ی حافظه و قوه بینایی می شود.

* مصرف فرآورده های لبنی با ترشی باعث انجماد فرآورده های لبنی در معده و فساد غذا می شود.

* مصرف فرآورده های لبنی با گوشت موجب امراض مزمنی چون جذام، ویتیلیگو و کولیت می شود.

* مصرف سویق (آرد گندم، جو و ...) با شیر برنج موجب حدوث نفخ و کولیت در بدن می شود.

* مصرف انار بعد از غذایی که با گوشت و حبوبات پخته شده باعث نفخ و عدم هضم آن طعام می شود.

* مصرف ترشی و شور (هر چه با سرکه ساخته شود) با برنج مولد کولیت و درد شکم است.

* مصرف سیر با پیاز و یا تره با ترب باعث کاهش نور چشم شده و مولد تاریکی چشم و شب کوری است.

* مصرف ماست و اسفناج (بورانی) به علت تشکیل اگزالات کلسیم مولد سنگ کلیه است و مصلح آن گردو و زعفران است.

* مصرف ماست و باقالی باعث شکم درد می شود.

* مصرف همزمان تخم مرغ با ترب و یا شیر با انجیر، مضر قلب و مغز است.

* مصرف میوه بعد از هر غذای گوشتی (مگر این که سه ساعت بگذرد) باعث فساد میوه در معده خواهد شد.

* مصرف هر غذایی با خربزه و هندوانه باعث سنگینی معده و حدوث امراض متعدد می شود.

 * مصرف چای با پیاز و یا هندوانه.

* مصرف تخم مرغ با ماهی مولد امراضی چون جذام، فلج، نقرس، بواسیر، قولنج، درد دندان و امراض رطوبی مزمن خواهد شد.

 * زیاد و مرتب خوردن تخم مرغ مولد لک صورت، بزرگ شدن طحال و مولد بادِ سرِ معده می شود.

* مصرف سرکه با حلیم.

 * مصرف ترب با ماست.

 * مصرف پنیر با بادام.

* مصرف سرکه یا آب لیمو با ماست باعث لک و پیسی در صورت می شود.

* مصرف خربزه با مویز و یا انبه.

* خوردن اغذیه گرم با سرد.(غذای گرم با ماست تازه از یخچال خارج شده به طور مثال)

* خوردن گوشت خام باعث تولید انگل در بدن و روده ها می شود. (امان از کالباس!)

* خوردن زیاد گوشت گاو و حیوانات وحشی، باعث تحیر عقل، کند ذهنی و فراموشی بسیار می شود.

* بسیار خوردن عدس سودا زا بوده و موجب زردی و لاغری می شود.

 * در شب ایستاده آب نوشیدن.(با تاریک شدن هوا ساعت بدن آن را برای استراحت آماده می کند و باید در حالت استراحت آب میل شود)

 * آشامیدن زیادِ آب باعث ایجاد ورم در اندام ها می شود.(معده را گند می زند و تبدیل به مرداب می کند)

 * آشامیدن آب بعد از قضا های گوشتی.(چربی موجود در غذا را خشک می کند و به معده می چسباند)

 * آشامیدن آب در بین غذا و یا بلافاصله بعد از آن.(مراحل هضم را بهم می زند، دستور مغز برای هضم را پاک می کند)

 * آشامیدن آب سرد در حالت ناشتا؛ زیرا معده بدون توقف آب را به اعضای بدن می رساند که اگر سردی آن به قلب برسد، به علت کاهش حرارت غریزی احتمال سکته خواهد بود؛ اگر به کبد برسد موجب بیماری استسقاء (آسیت) خواهد شد؛ اگر سردی آن به مغز برسد، موجب سستی اعصاب خواهد شد؛ اگر سردی آن به آلات نَفَسی و صوتی برسد، باعث اختلال در عملکرد اعضای مذکور می شود.

* نوشیدن آب بعد از حمام رفتن به ویژه اگر معده خالی باشد؛ ضرر آن بیشتر است.

 * نوشیدن آب پس از میوه های آبدار مانند خربزه، هندوانه و انگور.

 * به سرعت نوشیدن آب

* در حالت خوابیده و یا کج نمودن سر یا بدن آب خوردن، چون بروز آسپیراسیون (رفتن آب در ریه) و بیماری های ریوی وجود دارد.

 * میوه ها را با پوست نخوردن، چون پوست میوه ها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد و حاوی عنواع ویتامین ها و فیبرهایی که تنظیم کننده ی حرکات دودی روده است می باشد.(لازم به توضیح نیست که اینجا منظور میوه هایی مثل موز و نارگیل و آناناس و هندوانه و ... نیست. راستی  یه چیزه دیگه لایه های فیبر مانند بین دونه های انار ضد عفونی کننده ی روده هستند)

* خوردن چند نوع میوه ی همزمان.

* میوه ی هر فصل را در فصلش نخوردن، چون خداوند حکیم متناسب با شرایط بدن در هر یک از فصول و شرایط اقلیمی هر منطقه ی جغرافیایی میوه ها را خلق فرموده.(میوه ی فصل مناسب همان فصل است و خدای حکیم خواص آن را برای همان زمان قرار داده)

همانطور که مشاهده می کنید خداوند عالم شرایط صحت بدن را به گونه ای قرار داده که نمی توان با داشتن شهوت شکم سالم ماند.!!!!

پس بهتر است که با دقت در وعده های غذایی و خودداری از ترکیب غذاها، خصوصاٌ در جشن ها و میهمانی ها به خود و بدن خود ستم نکنیم.



[1] - دانشنامه طب اهل بیت علیهم السلام، ص: 739/ مجموعه مقالات قرآن و طب، ج‏3، ص: 181

نظرات  (۱)

سلام. ازکجا بدانیم کدام گیاهان در طب اسلامی غذا به حساب می آیند و

کدام گیاهان ،دارو هستند؟چون در احادیث توصیه شده تامجبور نشده ایم دارو

مصرف نکنیم.اگر ممکن است راهنمایی ام بفرمایید.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی