طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ‏ الطَّیِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً ./مومنون 51/ ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید(تأثیر غذای پاک و سالم در ایجاد زمینه ی انجام عمل صالح از این آیه فهمیده می شود)/. نظر بنده برای درمان بیماری ها اصلاح تغذیه است نه مصرف دارو، حتی داروهای گیاهی/هر چه اینجا نوشته می شود الزاماً طب اسلامی نیست، ممکن است اشتباه باشد// اما بنده: این وبلاگ برای افزایش اطلاعات طبی علاقمندان به طب اسلامی ایجاد شده. همه مطالب آن تحقیق این جانب است، و سعی می کنم بر بار علمی خود و این وبلاگ بیفزایم. شما هم اگر در این موضوع تحقیقاتی دارید، می توانید یاریگر نویسنده این وبلاگ باشید. در ضمن با بنده هم می توانید به این طریق مکاتبه کنید:h.maleki1352@gmail.com سعی می کنم در اولین فرصت به رایانامه های(ایمیل) شما جواب بدهم. حقیر در این زمینه هیچ ادعائی ندارم، با عنایت اهلبیت (علیهم السلام) و با توجه به مطالعاتم و به فراخور دانشم راهنمائیتان خواهم کرد. موفق باشید. «یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة».

آخرین نظرات

علل سوزش ادرار و درمان آن

hashem maleki | چهارشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۳ ق.ظ

علل سوزش  ادرار و درمان آن 

 سوزش ادراد غالباً از گرمی  کبد است و یا از زخم های ایجاد شده در مجاری ادرار مثل کلیه و مثانه. زیاده روی در مصرف اغذیه گرم، تند، و سرخ شده و غیر مفید باعث گرمی کبد شده و این مشکل را ایجاد می کند.

غلبه صفرا و حرارت کبد که روى کلیه‏ ها اثر گذاشته و نشانه آن سوزش همراه با رقیق شدن ادرار است. درمان آن علاوه بر مصرف مبرّدات و تصفیه کننده‏ هاى کبد و داروهاى مفتح مانند کاسنى و شربت بنفشه و اسفرزه و مانند آن که از سوى پزشک تنظیم مى‏گردد، کمک گرفتن از روش حقنه است.[1]

عفونت کلیه و حالب عموما بى صدا است. عفونت مثانه مى‏ تواند تکرار ادرار، سوزش‏ ادرار، شب ادرارى و گاه زور و پیچ مثانه ایجاد کند.

گاهى همراه با بعضى بیماریها مانند مرض سل یا مرض تب دق و یا بعضى بیماریهاى دیگر ادرار سوزاننده مى‏ شود که در این حالت مداواى بیمارى سوزش‏ ادرار را نیز مرتفع خواهد ساخت.

گاهى سوزش هنگام دفع ادرار در اثر خوردن غذاهاى گرم و تند بوجود مى‏آید مانند فلفل سبز یا فلفل قرمز، سیر، تمریه خرما، خربزه‏هاى زیاد شیرین و غیره در چنین حالتى خوردن آب‏میوه‏هاى سردمزاج مانند آب انار، آب هندوانه، آب لیمو آب زرشک بسیار نیکوست.[2]

نشانه غلبه صفرا شدت التهاب و اندوه بیمار و بیرون آمدن چیزى شبیه قى و بى ‏اشتهائى و تلخى دهان است و سوزش‏ ادرار و زردى چشم مى ‏باشد.

این بیمارى در تعقیب عفونت‏هاى مجارى تناسلى و در تعقیب خوردن داروهاى محرک و گرم به وجود مى‏آید و با لعاب به‏دانه و لعاب اسپرزه، شیره تخم خرفه، تخم کاهو، شربت بنفشه، ماء الشعیر و شیره چهارتخمه تسکین مى ‏یابد. خوردن آب انار با شیره چهار تخمه، مغز بادام مقشر، کتیرا، نشاسته، عصاره شیرین‏ بیان، گل ارمنى به مقدار مساوى براى درمان این بیمارى مفید است بایستى از جماع و از غذاهاى شور، محرک ترش و خیلى شیرین بپرهیزند.

شربت بنفشه، کاکنج، اذخرگل، ریشه ایرسا و لاله سرنگون مفید و مؤثر است داروهاى ورم مثانه را مى‏توان در اینجا مورد مصرف قرار داد.[3]

سبب پیدا شدن قلاع (- زخم دهان) در دهان کودکان رطوبت و نرمى بدن آنها است و فرق است میان آن و میان آنچه که حادث مى‏شود به جهت ریزش مواد آلوده ‏اى که از مغز به دهان وارد مى‏ شود، زیرا این را قلاع‏ نمى‏ خوانند بلکه اگر به حلق بریزد خناق است و اگر به سینه بریزد سرفه است و اگر به معده بریزد قى است و اگر به کبد بریزد استسقا است و اگر به کلیه بریزد سوزش‏ ادرار است.[4]

سبب احساس سوزش موارد زیر است:

1- ماده بول تندمزاج و بورکى است و سبب این تندمزاجى و بورکى بودن سوء مزاج است.

2- از بین رفتن ماده بایسته، براى تعدیل و روبراه کردن ماده بول است. منظور از این ماده تعدیل ‏کننده مزاج بول، رطوبتى است که در گوشت غده‏اى- که در آن سامان است- غذا دهنده مى‏ باشد. این ماده رطوبى بر مجراى بول مى‏ گذرد و بر آن مى‏ چسبد و زیر پوشش خود قرار مى‏ دهد. اگر این ماده از بین رفت، جایى که از آن مى‏ گذشت و بر آن مى‏ چسبید بدون پوشنده چسبناک مى‏ ماند و ماده لزج داخل بول نیز از بین مى‏ رود و کار روبراه کردن و به اعتدال آوردن بول تعطیل مى‏ شود.

0- این ماده رطوبى که چنین عمل خیر و نکوکارانه‏ اى را انجام مى‏دهد، سبب از بین رفتنش چیست؟

1- یا گناه به گردن جماع است؛ زیرا این ماده رطوبى اکثرا و به حدّ زیاد همراه آب پشت جماع کننده بیرون مى‏ آید و اگر کسى زیاد جماع کند و به سوزش بول مبتلا شود هیچ عجیب نیست.

2- یا بیماریهاى گدازنده بدن سبب از بین رفتن این ماده رطوبى مى‏ شوند.

3- ممکن است گرى یا قرحه ‏اى در گدار بول نزدیک به ذکر باشد و سبب سوزش بول شود.

اگر حالت اوّل است، یعنى بول تندمزاج و بورکى است همان تندى بول نشان آن است و با بول ریم و چرک زخم مشاهده نمى‏ شود.

اگر حالت دوم است یعنى سوزش بول از اثر قرحه و گرى در مجاورت ذکر است، وجود ریم و چرک با بول نشانه آن است.

بسیار رخ مى‏ دهد که حالت اوّل سبب بروز حالت دوم شود- که این را سابقا شرح دادیم و دانستى- پس حالت اوّل که عبارت از تندمزاجى و بورکى بودن بول است، پیش درآمدى براى حالت دوم یعنى ایجاد قرحه و گرى در گدار بول نزدیک به آلت بول ریز به شمار مى‏آید؛ همچنانکه اسهال صفرائى مقدمه ایجاد قرحه روده ‏ها مى‏شود.

علاج سوزش ادرار

اگر سوزش ادرار همراه ریم و خون است علاجش همان علاج قرحه مثانه و اطراف مثانه است که از شرح آن فراغت یافتیم.

داروى ترکیبى زیر در علاج سوزش بول بسیار خوب است.

نسخه: بزر خربزه، بزر خیار و تخم کدو از هریک به وزن بیست درهم، کندر، صمغ عربى، خون سیاوشان از هریک به وزن ده درهم، افیون به وزن سه درهم، بزر کرفس به وزن یک درهم. همه را درهم بسرش و قرص ساز. به وزن دو درهم از آن قرص با شربت خشخاش تناول شود.

اگر بول سوزشى است امّا قرحه ‏اى نبود و ریم با بول مشاهده نشد، بهترین علاج آن است که به نرمى بول را پاکسازى کنى و بول جمع آمده را در تنگنا بگذارى که بیرون آید، چنانکه در بحث از بیماریهاى مثانه شرح دادیم. بیمار را وادار به قى کن!

غذاى بیمار سردى بخش و رطوبت بخش باشد، سبزیها و میوه‏ هاى سردمزاج و رطوبت بخش بخورد، از خوردن هر خوراک تندمزه، شورمزه و بسیار شیرین دورى جوید. نباید خسته شود. نباید جماع کند.

داروهاى مناسب براى خوردن و تزریق کردن در علاج سوزش بول از این قرارند: لعاب بزر مرّ، لعاب اسفرزه، لعاب به دانه و کمى خشخاش، بزرهاى سردمزاج ادرارآور. هر دارویى را که بیمار باید بخورد، آب سرد بر آن بنوشد. آبجو بر آتش جوشیده، آب مخلوط با آبجو بر آتش جوشیده، تخم‏مرغ نیم بند، آش کدو، آش ماش که یا با روغن بادام و یا با جوجه مرغ چاق یا مرغ چاق شده بپزند خوب است.

اگر سبب سوزش بول نوعى حالت خشکیدن است که بر غده‏ ها وارد شده است، باید کارى کرد که بدن رطوبت طبیعى را باز یابد و از هرچه که خشکى ببدن مى‏آورد- مثلا جماع و غیره- دورى جوید. داروهاى تزریقى در این حالت باید داروهاى آتى باشد:

لعاب اسفرزه، لعاب بزر مرّ، لعاب به دانه، صمغ عربى، سفیداب، سفیده تخم تازه مرغ و شیر پستان زن.

شاید تزریق کردن بیمار وسیله شیر الاغ و شیر پستان زن و شیر بز کافى باشد و اگر چیزى از لعابهاى سردمزاج و چیزى از شیاف سفید با شیر تزریقى باشد بهتر است.

شاید تزریق کردن بیمار با سپیده تخم مرغ کافى باشد. همچنین اگر چیزى از داروهاى ذکر شده همراه داشته باشد و یا روغن گل در آن باشد خوب است.

اگر در ماده تزریقى کمى از داروهاى مخدر مخلوط باشد جایز است و ممکن است فایده بیشترى برساند.

نسخه‏ هاى دارویى که در باب قرحه مثانه ذکر شده‏اند در اینجا نیز مفیدند. داروى ترکیبى زیر نیز خوب است.

نسخه: پوست خشخاش، نشاسته، رب شیرین‏ بیان. از هر سه، ماده تزریق بساز و بیمار را تزریق کن! اگر خواستى که این ماده تزریقى اثربخش‏تر باشد کمى افیون و کمى بزربنگ هم در آن داخل کن![5]

سوزش هنگام پیش آب کردن:

اگر بیمار در هنگام پیش آب کردن سوزش و دل ‏پیچ و درد داشته باشد از ترشى و شورى و تندى وى را بازدارید و خوراک شورباى اسفیدباج نرم و زیربا و مانند آنها را به او بخورانید و این دارو را به او بدهید:

گزاره‏ ى دارویى براى سوزش هنگام پیش آب کردن: تخم خربزه ‏ى پوست ‏کنده سى درم، تخم خیار، تخم کدو، تخم خیار چنبر، تخم خرفه و خشخاش سپید از هرکدام ده درم، نشاسته، کتیرا، افشره‏ ى جوشانده‏ ى شیرین‏بیان هرکدام سه درم و تخم بنگ سپید دو درم و شکر باندازه‏ ى همه، گرد مى ‏آورند و به‏گونه‏ ى پودر درآورده روزى سه درم بامداد و به مانند آن شامگاه با یک وقیه نوشابه‏ ى بنفشه یا شربت گلاب به او مى‏دهند و نباید درباره ‏ى این بیمارى کوتاهى نمایند، چه اگر پایدارتر شود، زخم‏ هایى را در پیش آب ‏راه بجا مى‏گذارد.[6]

سفوف حرقة البول: مغز تخم خربزه، مغز تخم خیار، مغز تخم کدو تخم خرفه، خشخاش سفید، نشاسته، کتیرا، رب السوس، بزر البنج (بنگ دانه) سفید، باندازه مساوى قند باندازه مجموع آنها اندازه خوراکش دو مثقال همراه با جلاب (نوع مخصوص گلاب که پیش از این در حرف ج شرح داده شد) یا شراب البنفسج خورده مى‏شود سوزش‏ ادرار و درد آن را کم مى‏کند.[7]

خوردن ماست و خرفه پخته شدن براى مبتلایان به فشارخون، سفتى، زیادى و بالا بودن چربى، سوزش‏ ادرار، خارش ادرار و خارش بدن بسیار مفید است.(همچنین اسفناج، شوید، کاسنی، کدو، گریب فروت، هندوانه)[8]

آبزن یا حمام دارویى براى مبتلایان به کیست تخمدان، تورم، زخم کل رحم ترشح و سوزش‏ ادرار

مرزنجوش 250 گرم‏

خارخسک 200 گرم‏

پودینه 50 گرم‏

پنجاه گرم دارو در شش لیتر آب جوشانده، صاف نموده در یک ظرف بزرگ بریزند، گرم گرم در آن بنشینند (روزانه یک مرتبه).[9]

نسخه: سوزش‏ ادرار

تخم کرفس 20 گرم‏

کبابه 15 گرم‏

تخم خربزه 20 گرم‏

تخم خرفه 20 گرم‏

تخم کاهو 15 گرم‏

کاکنج 10 گرم‏

دو قاشق غذاخورى در دو لیوان آب کمى جوشانده قبل از هر غذا دو استکان میل نمایند.[10]

ضیق مجراى تناسلى، سوزش‏ ادرار، بزرگى پروستات، تکرار ادرار

تخم خربزه 20 گرم‏

کاکنج 5 گرم‏

ریشه ایرسا 10 گرم‏

ترنجبین 40 گرم‏

تخم خیار 20 گرم‏

گل نیلوفر 5 گرم‏

تخم خرفه 10 گرم‏

ریشه ایرسا و تخمه ‏ها را نیمکوب کرده، سه قاشق غذاخور با دو لیوان آب کمى جوشانده قبل از هر غذا دو استکان میل نمایند.[11]

نسخه درمان: خون‏گیرى و دادن شربت کاسنى، شربت گل بنفشه، عناب، ترنجبین و خوردن ماء الشعیر به‏جاى آب، استفاده از شیره تخم خرفه، شیره چهارتخمه، جوشانده تخم انجره، گل بنفشه، ریشه شیرین‏بیان و کاکنج از هرکدام 15 گرم براى 5 روز توصیه مى‏شود.

شستشوى ناحیه مثانه با محلول گل بنفشه، گل نیلوفر، خطمى و پوست خشخاش.

برگ شلغم 15 گرم‏

برگ کلم 15 گرم‏

خارخسک 25 گرم‏

بابونه 5 گرم‏

بایستى نرم کوبیده به‏پزند و به شکل خمیر به ناحیه ضماد کنند.

یا از ضماد گل بنفشه، آرد جو، گل خطمى یا آب کاسنى و آب تاجریزى به طریق بالا عمل نمایند.

مالیدن روغن بنفشه و بابونه به محل، در تسکین درد مؤثر است و از جوشانده مرزنجوش، بابونه و خارشتر به صورت حمام دارویى استفاده مى‏شود، این محلول را باید صاف نموده در آب آن بنشینند براى تسکین سوزش‏ ادرار از این نسخه مى‏توان استفاده نمود.

تخم کرفس 10 گرم‏

مغز تخم خربزه 20 گرم‏

عصاره شیرین‏بیان 10 گرم‏

با قدرى شکر به صورت ساییده و نرم شده 5 گرم صبح و 5 گرم عصر داده شود.

بعد از خوردن این دارو مى‏توان شربت سکنجبین یا شربت بنفشه نوشید.[12]

انگشت پیچ گل بنفشه، برگ خطمی، آلبالو، کافور، سپستان، خربزه، خیار و خیار چمبر، گلابی، گشنیز، کنب،  روغن کنجد، برگ اسفناج، تخم تاج خروسی، دم گیلاس، پیاز لاله سرنگون، ساقه زیر زمینی مرغ، گل نیلوفر آبی، بلوط، سوس(شیرین بیان) برای درمان سوزش ادرار خوب است. [13]

گلهاى نیلوفر و ریشه آن براى معالجه نزله‏هاى ریوى و سوزش‏ ادرار مصرف مى‏گردد.[14]

در روستاى اباتر به سوزش‏ ادرار سوزاک مى‏گویند. از این ‏رو جهت درمان زرد گل سفید را دم کرده و بدنشان را در چند نوبت با آن شست ‏و شو مى‏دادند.[15]

آشامیدن شیره گل بابونه که بوسیله شکر شیرین شده باشد براى معالجه جمیع دردهاى داخلى که در ذیل بشرح مى‏روند مفید است: درد معده و روده، دردهاى سنگ کلیه، سوزش‏ ادرار و التهاب مثانه، دردهاى رحم در ایام حیض و نفاس. طرز تهیه شیره گل بابونه براى این‏گونه امراض این است که: نصف یک قاشق بزرگ غذاخورى از گل بابونه را در یک فنجان آب گرم مى‏ریزند و پس از مدت پنج دقیقه آن را صاف مى‏کنند و درحالى‏که گرم باشد مى‏آشامند، باید دانسته شود که اندازه زیاد از گل بابونه که نظیر چاى قوى مى‏شود یا آشامیدن بیشتر از آن اندازه اى که گفتیم باعث استفراغ و قى خواهد شد. شیره گل بابونه را جز در موقع لزوم و ناچارى نباید آشامید. زخمهاى معدى و روده‏اى را بوسیله آشامیدن شیره گل بابونه و پرهیز از اشیاء ذیل از قبیل: کشیدن دود و آشامیدن قهوه و چاى معالجه مى‏نمایند. طرز تهیه شیره گل بابونه بدین منظور همان است که‏ قبلا گفتیم. در مدت یک روز چند جرعه از شیره سرد گل بابونه را باید بتدریج بیاشامند. شیره گل بابونه را که ولرم باشد به کودکان شیرخوارى که دچار اسهال سبز و ممزوج با قطعه‏ هاى سفیدى شده باشند مى‏دهند. در این‏طور مواقع مى‏توان سیره گل بابونه را بوسیله قرص‏هاى کوچک: ساخرین که در داروخانه‏ها موجود است شیرین نمود. ولى نباید آن را با شکر شیرین کرد. شیره گل بابونه را که داراى (37) درجه حرارت باشد براى معالجه امراض ذیل تنقیه مى‏کنند: معالجه امساک، دردهاى تخمدان، تشنجات زیر شکم از قبیل: پرستات و مثانه و رحم- طرز تهیه شیره گل بابونه براى این‏گونه امراض این است که: یک قاشق بزرگ غذاخورى از گل بابونه را در میان یک لیتر آب گرم مى‏ریزند و آن را بتدریج تنقیه مى‏ کنند.[16]

هاشم مالکی

بهمن 1393

«آ آ



[1] - مجموعه پیک شفا، ج‏5، ص: 63

[2] - طب سنتى سینا، درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى، ص: 172

[3] - نسخه شفا - گل و گیاه، ص: 246

[4] - بستان الأطباء و روضة الألباء، ص: 28

[5] - قانون (ترجمه شرفکندى)، ج‏5، ص: 178

[6] - المنصوری فی الطب (ترجمه)، ص: 492

[7] - دقائق العلاج، ج‏2، ص: 213

[8] - همیشه لاغر و سلامت باشید، ص: 183

[9] - همیشه لاغر و سلامت باشید، ص: 247

[10] - همیشه لاغر و سلامت باشید، ص: 265

[11] - همان

[12]- نسخه شفا - گل و گیاه، ص: 245

[13]- همان /منابع مختلف

[14] - گلها و گیاهان شفابخش، ص 203.

[15]- پیام بهارستان (فصلنامه اسناد، مطبوعات و متون)، ص: 324

[16]- درمان با گیاهان از نظر طب قدیم و جدید با تصاویر گیاهان، ص: 69

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی