طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ‏ الطَّیِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً ./مومنون 51/ ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید(تأثیر غذای پاک و سالم در ایجاد زمینه ی انجام عمل صالح از این آیه فهمیده می شود)/. نظر بنده برای درمان بیماری ها اصلاح تغذیه است نه مصرف دارو، حتی داروهای گیاهی/هر چه اینجا نوشته می شود الزاماً طب اسلامی نیست، ممکن است اشتباه باشد// اما بنده: این وبلاگ برای افزایش اطلاعات طبی علاقمندان به طب اسلامی ایجاد شده. همه مطالب آن تحقیق این جانب است، و سعی می کنم بر بار علمی خود و این وبلاگ بیفزایم. شما هم اگر در این موضوع تحقیقاتی دارید، می توانید یاریگر نویسنده این وبلاگ باشید. در ضمن با بنده هم می توانید به این طریق مکاتبه کنید:h.maleki1352@gmail.com سعی می کنم در اولین فرصت به رایانامه های(ایمیل) شما جواب بدهم. حقیر در این زمینه هیچ ادعائی ندارم، با عنایت اهلبیت (علیهم السلام) و با توجه به مطالعاتم و به فراخور دانشم راهنمائیتان خواهم کرد. موفق باشید. «یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة».

آخرین نظرات

خواص میوه ی بهشتیِ انار

hashem maleki | سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۴۴ ق.ظ

 خواص میوه ی بهشتیِ انار

خداوند برای هر فصلی میوه ای مورد نیاز آن فصل آفریده، و توصیه حکماء بر مصرف میوه در همان فصل رسیدنش است، با توجه به پیشرفت علم نوین و ساخت سردخانه های مدرن، انسان قادر است میوه ها را انبار کرده و ماه ها بعد از تولید به بازار مصف عرضه کند، حال این میوه خارج از فصل آیا آثار میوه ی فصل را می دهد یا نه، برایشان مهم نیست.
البته مصرف آن همه میوه هم ممکن است مشکل به نظر برسد یا سودجویان به فکر منافع دراز مدت خود یا گران تر فروختن میوه در خارج از فصل باشند. در هر صورت پای سلامتی و نیاز به موقع در میان نیست.
یکی از میوه های با ارزش فصل پائیز که خداوند به ما ارزانی کرده، انار است، این میوه ی بهشتی فوائد و  خواص بسیاری دارد که به بخشی از آن که علم ما دسترسی پیدا کرده اشاره می کنم.
انار در پیشگیرى از اغلب بیمارى‏ها بطور اعم مؤثر و در پیشگیرى سرطان ویژگى دارد. تذکّر و تأکید طب اسلامى براساس فرامین فرستاده دلسوز خداوند، پیامبر اکرم (ص) و تشویق مردم به خوردن انار از موضوعاتى است که ذهن هر محققى را به خود مشغول مى‏سازد. حتى از بین رفتن یک دانه انار نیز نهى شده است. ده‏ها روایت در این زمینه اشاراتى است که ما را به تحقیق در خواص‏ انار تشویق کرد.

ابتدا چند روایت ناب از اهلبیت(علیهم السلام)

پیامبر خدا (ص): انار مهتر همه میوه هاست و هر کس یک انار بخورد ،چهل پگاه شیطان خویش را به خشم می آورد .

امام صادق (ع): میوه صد وبیست گونه است و مهتر همه آنها انار است .

پیامبر خدا (ص):   هر کس اناری را کامل بخورد ،خداوند قلب او را چهل شب نورانی می دارد .

پیامبر خدا (ص):  انار بخورید زیرا هیچ دانه ای از آن در معده جای نمی گیرد ،مگر این که چهل روز قلب را نورانی می سازد وشیطان را برون می راند .

امام علی (ع): درهر دانه انار چون درمعده جای می گیرد ،حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد چهل شب بیمار می کند .

امام صادق (ع):  چهار چیز ،طبع را اعتدال می بخشد انارسورانی ،خرمای نارس پخته شده ،بنفشه و کاسنی .

امام صادق (ع): هرکس در هنگام خفتن یک انار بخورد ،تا صبح جانش در امان است .

امام صادق (ع) : برشما باد انار ؛چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد ،مگر این که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی خورد ،مگر این که غذا را بروی گوارا می سازد .

امام صادق (ع):  هرکس انار بخورد انار شیطان وسوسه را از او دور می سازد .

امام صادق (ع):  هر کس یک دانه از انار بخورد ،آن یک دانه شیطان وسوسه را تا چهل روز زمینگیر می کند .

امام کاظم (ع):  هرکس روز جمعه یک انار بخورد آن انار ،دل اورا تا چهل پگاه نورانی می دارد اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز و نیز وسوسه شیطان ازاو دور می شود و هرکس وسوسه شیطان از اودور شود ،خداوند را نافرمانی نمی کند و هر کس خداوند را نافرمانی نکند خدای اورا به بهشت در می آورد .

امام کاظم (ع):  از جمله چیزهایی که آدم به فرزندش سفارش کرد ،این بود که به وی فرمود :"برتوباد انار ،اگر گرسنه شدی و آن را بخوردی بسنده ات کند و اگر در حالی که سیر بودی آن را خوردی غذا رابرتو گوارا سازد .  

امام صادق علیه السّلام: بر شما باد انار شیرین. آن را بخورید؛ چراکه هیچ دانه‏ اى از آن به معده مؤمنى درنمى ‏آید، مگر اینکه بیمارى‏اى از آن ریشه‏ کن‏ مى‏کند و شیطان وسوسه را از او دور مى‏سازد.

الکافى- به نقل از ولید بن صّبیح- : امام صادق علیه السّلام از انار شیرین یاد کرد و فرمود: «ترش و شیرین در شکم، سازگارتر است».

امام صادق علیه السّلام: انار را با پیه آن بخورید؛ چراکه معده را مى ‏پالاید و ذهن را افزون مى‏کند.[1]

 

 

معرفی انار

انار درختچه‏اى از تیره موردیها است که گاهى آن را تیره‏اى مستقل محسوب داشته و بنام انارها مى‏نامند. پوست آن خاکسترى و برگهایش بیضوى و گلهایش تا حدودى بزرگ و قرمز است.[2] انار از خانواده پونیکاسه است.[3]

انار میوه‏اى است مشهور که اقسام مختلف دارد و از لحاظ طبى شیرین و ترش و مخلوط آن اثرهاى مختلف دارد. تخم، پوست و پیه آن هر کدام جداگانه خواص مختلف دارند.[4]

بهترین نوع آن باغى شیرین بدون دانه است که املسى مى‏نامند. انار شیرین داراى طعمى شیرین، رنگ سرخ و سبز و دانه‏اى سفید و سرخ است. رنگ انار میخوش سرخ و داراى طعمى خوشمزه است. پوست انار داراى طعمى بد مزه مایل به ترش و رنگ سفید و سرخ است.

در موارد استعمال انار دانه، معمولا تخم خشک شده انار ترش را استعمال مى‏کنند و داراى طعمى ترش و رنگى سفید است.[5]

انار شیرین مضر معده است و مصلحش مرباى زنجبیل است. انار میخوش مضر سرد مزاجها است و مصلحش زیره است. پوست انار مضر سرد مزاجها است و مصلحش زنجبیل است. انار ترش مضر باه است و مصلحش مرباى زنجبیل است.

اسم: انار را به عربى: رمّان، به سریانى: رمانا، به یونانى: قرطینوس، به سانسکریت:

داوم، دارم، دادى سار، کرک و غیره، به هندى و اردو انار و دارم به انگلیسى:

POMEGRANATE

به لاتینى:PUNICA GRANITUM و انار شیرین را به عربى:

رمان الحلو، به یونانى: راتا و به هندى و اردو: میها مى‏نامند.

انار میخوش را به هندى: کهرمیها انار و به عربى: رمان المر مى‏نامند.

انار ترش را به عربى: رمان الحامض و به هندى: کهئا انار مى‏نامند.

انار کوهى را به اردو: هاوى انار و به هندى: ادارمى مى‏نامند و خیلى ترش مى‏باشد.[6]

انار شیرین و ترش را به عربى املس و به فارسى میخوش مى‏نامند و مشهورش قندهارى است.[7]

خواص: در روایات متعدد از ائمه علیه السلام از خواص‏ انار آمده است که انار اصلاح کننده شکم، پاک کننده معده، دور کننده وسواس، باعث سریع باز شدن زبان کودک، زیاد کننده نطفه مرد، هضم کننده غذا و دود چوب آن گریزاننده حشرات مى‏باشد. آب، دانه، چوب، پوست چوب و ریشه، پوست میوه و رب آن مورد استفاده طبى دارد.

انار داراى مواد تانن، اسید تانیک، نوعى منّ، تانى سیت و پلیترین است.

روایت: «عن داود بن سلیمان کلهم عن الرضا عن آبائه علیهم السلام قال‏ : قال رسول الله صلى الله علیه و آله:  کلوا الرمان فلیست منه حبة تقع فى المعدة الا انارت القلب، و اخرجت الشیطان اربعین یوما و بهذه الأسانید: عن على علیه السلام قال: کلوا الرمان بشحمه، فانه دباغ للمعدة ». داود بن سلیمان از امام رضا علیه السلام، از پدرانش از رسول خدا صلى الله علیه و آله که فرمود: انار بخورید، زیرا هیچ دانه‏اى از آن بر معده نمى‏افتد مگر این که دل را روشن مى‏کند و شیطان را چهل روز از بدن بیرون مى‏نماید.[8]

حضرت على علیه السلام فرمود: انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغى مى‏نماید.[9]

قال ابو عبد الله علیه السلام: شیئان صالحان لم یدخلا جوفا قط فاسدا الا اصلحاه، و شیئان فاسدان لم یدخلا جوفا قط صالحا الا افسداه، فالصالحان الرمان و الماء الفاتر، و الفاسدان الجبن و القدید الغاب.

امام صادق علیه السلام فرمود: دو چیز است داخل شکم نمى‏شود مگر آن را فاسد نماید و دو چیز آن را اصلاح مى‏کند. دو اصلاح کننده: انار و آب سرد و دو فاسد کننده: پنیر و کباب خشک است.[10]

الخصال: عن ابى عبد الله عن آبائه علیه السلام قال: قال امیر المؤمنین علیه السلام: کلو الرمان بشحمه فانه دباغ للمعده. و فى کل حبة من الرمان اذا استقرت فى المعدة حیاة للقلب، و انارة للنفس، و تمرض وسواس الشیطان اربعین لیلة.

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغى مى‏کند و هر دانه‏اى از انار موقعى که در معده مستقر گردید، حیات قلب و روشنگر نفس است و وسواس شیطان را چهل روز مریض و ضعیف مى‏نماید.[11]

الخصال: عن عبد العزیز بن المهتدى یرفعه الى أبى عبد الله علیه السلام قال: اربعة یعدلن الطباع: الرمان السورانى و البسر المطبوخ و البنفسج، و الهندباء.

و در روایتى دیگر امام صادق علیه السلام فرمود: چهار چیز است که طبیعت را به حالت‏ اعتدال در مى‏آورد: انار سورانى، خرماى پخته، بنفسج و کاسنى.[12]

و عن بعضهم رفعه قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله: من أکل رمّانة أنارت قلبه و رفعت عنه الوسوسة أربعین صباحا.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس انار بخورد قلبش را روشن مى‏گرداند و وسوسه را از دلش تا چهل روز بر مى‏دارد.[13]

و در روایت امام صادق علیه السلام ناشتا بودن را قید کرده است و همچنین در روایت ابى الحسن اول علیه السلام و در روایت ابن سنان از امام صادق علیه السلام شیرین بودن انار قید شده است.[14]

و منه بهذا الاسناد عن امیر المؤمنین قال: اطعموا صبیانکم الرمّان، فانّه أسرع لألسنتهم.

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز مى‏نمایند.[15]

امام صادق علیه السلام فرمود: «اطعموا صبیانکم الرّمان، فانّه اسرع لشبابهم‏». به فرزندانتان انار بخورانید که بر جوانى آنان سرعت مى‏دهد.[16]

امام صادق علیه السلام فرمود: « من اکل رمّانا فهو آمن فى نفسه الى ان یصبح‏ ». هر کس انار بخورد در جان خود تا صبح در امان است.[17]

امام رضا علیه السلام فرمود: «حطب الرّمان ینفى الهوام». هیزم انار حشرات و حیوانات کوچک را دور مى‏نماید.[18]

خراسانى «حضرت رضا» علیه السلام فرمود: «اکل الرّمان یزید فى ماء الرجل و یحسن الولد». یعنى: خوردن انار نطفه مرد را زیاد مى‏کند و فرزند را زیبا مى‏گرداند.[19]

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هیچ انارى نیست مگر این که در آن یک دانه از بهشت وجود دارد و من دوست دارم حتى یک دانه از آن را ترک نکنم.[20]

در روایت کافى چنین است: هرکس انار بخورد درد را از بدنش بیرون مى‏برد.

حارث بن مغیره گوید: به امام صادق علیه السلام شکایت کردم از سنگینى دل و هضم نشدن غذا در معده، فرمود: «انار شیرین را با پیه آن بخور که معده را دباغى مى‏نماید، هضم نشدن غذا را شفا مى‏بخشد و غذا را هضم مى‏نماید و در اندرون انسان تسبیح مى‏گوید».

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر در عراق بودم هر روز انار سورانى مى‏خوردم و در فرات زیر آب مى‏رفتم.[21]

امام صادق علیه السلام هر شب جمعه انار مى‏خورد.[22]

مزاج: مزاج انار ترش سرد و خشک و مزاج انار شیرین سرد و تر است و به طور مطلق مزاج انار در درجه اول سرد و در درجه دوم تر است.

مزاج گل انار سرد و خشک و دانه آن در درجه اول سرد و در درجه دوم خشک است.[23]

مزاج انار شیرین در درجه اول سرد و تر یا معتدل است. و مزاج انار ترش در درجه دوم سرد و خشک است.[24]

مزاج انار میخوش در درجه اول سرد و تر است. مزاج تخم انار در درجه دوم سرد و خشک است. مزاج پوست انار شیرین در درجه دوم سرد و تر و مزاج پوست انار ترش سرد و خشک در درجه اول است.[25]

ترکیبات شیمیایى: ریشه و پوست انار داراى 22 تا 25 درصد تانین است. نام ماده طبى که در پوست انار هست را پلى ترن تى نیت گویند.

ماده ضد کرمى که در انار است از آلکالوییدهاى پلیترین که در سال 1785 کشف شد و مخلوطى از چهار آلکالویید مى‏باشد غلظت آلکالوییدها در پوست ساقه بین 35/ 0 تا 36/ 0 درصد و در ریشه‏ها تا 3 درصد مى‏رسد.

خواص: قسمتهاى مختلف انار مصرف طبى دارد. گل انار براى رفع اسهال، خونریزیهاى ساده، ترشحات زنانه به شکل خوراکى و در اورام دهان و گلو به شکل غرغره مصرف مى‏شده است. برگ آن را در ضعف معده، کمى اشتها، حالت تهوع، کم خونى و بخصوص کم خونى دختران، رفع خشکى عمومى و میگرن موثر مى‏دانسته‏اند.

دانه آن براى رفع ترشحات زنانگى و موضعى در زخمها براى تسریع التیام تجویز مى‏کرده‏اند. آب انار شادى‏آور و مدر است و در بیماریهاى صفراوى و بیماریهاى دستگاه ادرارى مصرف داشته است. پوست ریشه انار دافع کرم کدو است.

اگر جوشانده آن را در دهان مضمضه کنند، لثه‏ها را محکم کرده و از خونریزى جلوگیرى مى‏کند. جوشانده گل انار ترکهاى پا را خوب مى‏کند. دانشمندان مى‏گویند انار و لیموترش براى سلامتى و جلوگیرى از سرماخوردگى مؤثر هستند. این خاصیت بواسطه مقدار زیادى ویتامین‏C و ویتامین‏B 6 ,BP ,B 2 ,B 1 است و بخاطر وجود پتاسیم و منیزیم در شستشوى زخم تر بسیار مؤثر است. چون فعالیت سلولهاى کبدى را زیاد مى‏کند در ناراحتى‏هاى کبد و احتقان کبد بسیار مفید و در رفع اوره و کلسترول و دفع سموم بدن مؤثر است. اینها خواصى است که علم قدیم براى ما یادگار گذاشته است ولى اکنون علم جدید نیز بر آن صحه گذارده و ثابت مى‏کند که انار داراى فسفر، آهن و منگنز مى‏باشد که عامل تنظیم کننده و تعادل دهنده مایعات بدن بخصوص خون است.[26]

نسخه:

گلنار، انزروت، شیرین بیان و صمغ زردآلو یا بادام را مخلوط کرده براى امراض ناراحتى حنجره ناشى از اعصاب، آکله (خوره) حنجره و زخم اثنى عشر مفید است.[27]

60 گرم پوست بیخ را گرفته، در نیم لیتر آب جوشانیده بطورى که آب نصف شود و آن را صاف کرده و صبحها ناشتا 60 گرم از آن نوشیده شود و بعد از آن روغن کرچک خورده شود تا آنها را خارج نماید.[28]

انار را کتاب همدرد در نسخه‏هاى تقویت کننده براى معالجه امراض در ترکیبات مختلف استعمال کرده:

1 خمیره ابریشم عنابى: در خمیر ابریشم عنابى رب انار ترش با رب انار شیرین و با ادویجات مختلف و با رب میوه‏هاى مختلف استعمال نموده، این دوا براى خفقان قلب، مرض سل و سرفه‏هاى خشک مفید است و نیز مقوى حافظه، بینایى، دل و جگر مى‏باشد.

2 خمیره ابریشم ارشدى: در این نسخه رب انار شیرین استعمال شده، این دوا اعضاء رئیسه، قلب، مغز و جگر را قوت مى‏دهد و نیز مقوى عمومى بدن است.

3 عرق فواکه: ادویه‏جات مختلف با انار شیرین در آن مى‏باشد. در جنون، مالیخولیا و خفقان مفید است.

4 معجون صندل، رب انار شیرین با ادویه مختلف در آن مصرف گردیده مقوى قلب و مغز است. و خفقان قلب را مفید مى‏باشد.

5 معجون کلان: رب انار شیرین در آن است. مخلوط با ادویه نافع امراض تناسلى و بعضى از امراض زنان و مقوى باه است و در جریان و سیلان منى مرد و زن مفید مى‏باشد.

6 رب انار ترش در نسخه گوارش تمر هندى که در آن انار دانه استعمال شده است.

جگر و معده را قوت مى‏دهد و اشتها را زیاد مى‏کند.

7 حب بچلونه: هاضم غذا و اشتهاآور است و انار دانه در آن استعمال شده است.

8 حب شهقه: در سیاه سرفه بچه مفید و انار دانه در آن استعمال شده است.

9 سفوف نمک شیخ رئیس: براى معده اشخاصى که داراى مزاج صفراوى هستند مفید بوده و هاضم غذا و اشتهاآور است و مانع قى مى‏باشد.

10 عرق هاضم: براى سوء هضم، دل درد و هیضه مفید است.

11 قرص طباشیر: نافع امراض سل، دق، اسهال دوران و تب محرقه است.

12 گوارش انارین که هر دو شکل انار ترش و شیرین در آن استعمال شده است و نیز هل کوچک و بزرگ، سنبل الطیب، پوست بیرون پسته، پوسته ترنج، مصطکى، آب نعناع و جوهر لیمو در این نسخه ترکیب شده، دواى مفید براى قوت معده و جگر، دور کننده صفرا، مانع تهوع و قى و زیاد کننده اشتهاى غذا است و نیز حرارت بدن را تسکین مى‏دهد.

مقدار مصرف: مقدار خوراک آب انار ترش یا شیرین 24 تا 60، انار دانه 6 گرم و پوست انار 3 گرم است.

محل رویش: بیشتر در ایران، بین النهرین و شمال آفریقا مى‏روید.[29]

مشابه: مشابه انار شیرین، انار میخوش است. مشابه انار ترش، انار شیرین است.

مشابه انار میخوش، سماق است. مشابه پوست انار، ریزه‏گل سرخ است.[30]

* انار دشتى‏

تعریف: در طب معمولا گل و پوست آن مورد استفاده قرار مى‏گیرد.[31] داراى رنگى سیاه و طعمى شیرین است.

اسم: انار دشتى را به عربى رمّان برّى و مض بضاء معجمه نامند. صاحب تحفه نوشته که ثمر آن حب قلقل است.[32] نیز به عربى قلقل و به انگلیسى‏PONICA ,PUNICA PROTO مى‏نامند.

مزاج: مزاج آن گرم و تر در درجه دوم است.[33]

خواص: انار دشتى مسکن درد است و ضماد ریشه آن مساوى با صبر، سقوطرى و گل ارمنى نافع درد ضرب دیدگى است.

اطباى هند آن را قابض و مفید براى کرم شریطیه (ترى شین) مى‏گویند و جوشانده غلیظ آن را براى کرمهاى مذکور، هر نیم ساعت به مریض مى‏دهند.[34]

 

 

خواص پوستی انار

یکی از توصیه ‌های همیشگی متخصصان پوست و مو به افراد مراجعه‌ کننده، مصرف‌ فراوان سبزیجات و میوه ‌های تازه است. این خوراکی‌ها به میزان قابل‌توجهی دارای ویتامین ‌های متنوع و مواد آنتی‌ اکسیدان بوده و روند پیری پوست را به تأخیر می ‌اندازند. یکی از میوه ‌هایی که از خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار خوبی برخوردار است و طبیعتا خیلی به‌درد پوست می‌خورد، انار است.....

انار برای هزاران سال به عنوان گنجینه قدرت شناخته می‌شده و انسان‌ها برای زیباتر شدن از این میوه استفاده می‌کرده ‌اند. در مصر باستان، مردگان را با انار دفن می‌کرده ‌اند. انار که از دیرباز با نام میوه بهشتی از آن یاد کرده‌اند از کلمه لاتین grantvm به معنی میوه‌ای با دانه‌ های بسیار اقتباس شده است. انار دارای مواد مغذی مختلف شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به‌عنوان مثال، انار دارای مقادیر فراوان ویتامین C و همچنین ویتامین‌های گروه B مثل اسیدفولیک و نیاسین و مواد معدنی مانند فسفر، منیزیم، روی و پتاسیم است. انار برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون نیز مفید است و با داشتن حدود ۲۶۰ میلی‌گرم پتاسیم در مقابل ۳ میلی‌گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم در کاهش فشارخون مفید است. نتایج تحقیقات مختلف، خواص مفیدی را به بخش‌های مختلف این میوه بهشتی و گران ‌قدر نسبت می‌دهد. انار با داشتن آثار ضدسرطانی در پیشگیری از انواع سرطان موثر است.

انار و سرطان پوست

نتایج تحقیقات انجام شده روی موش، آثار قابل ‌توجه عصاره انار را در جلوگیری از پیشرفت‌ تومورهای پوست نشان داده است. همچنین عصاره انار آثار ضدباکتریایی داشته و به عنوان مثال با باکتری‌های ایجادکننده پلاک‌های دندانی مقابله کرده در سلامت دندان و دهان موثر است. آب انار و پوست آن، خواص ضعیف استروژنی داشته و لذا می‌توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی موثر باشد. یکی از عللی که مصرف انار را برای سلامت پوست و مو توصیه می‌کنیم، خواص آنتی‌اکسیدانی این میوه است.

انار و آنتی‌اکسیدان

انار منبع مهم آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی‌ترین منابع پلی‌فنل‌هاست که گروهی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. هدف آنتی‌اکسیدان‌ها، کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که توسط علل مختلف استرس‌زا حادث می‌شوند، مانند مصرف سیگار و دخانیات، آلودگی هوا، استرس‌های روحی و سموم مختلفی که به صورت روزمره خواسته و ناخواسته با آنها مواجه هستیم. آب انار همچنین حاوی مواد مفید دیگری مانند تانن و آنتوسیانین است و در ضمن مقادیر قابل توجهی فیبر، نیاسین و پتاسیم دارد.

قدرت آنتی ‌اکسیدانی آب انار را تا ۳ برابر میزان آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز ذکر کرده ‌اند. میوه‌ های دیگری که منابع خوب آنتی‌اکسیدان هستند و مصرف آنها را همواره توصیه می‌کنیم، عبارت‌اند از شاه‌توت، زغال‌اخته، پرتقال، سیب و انگور. شاید شما هم از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده‌اید که انار میوه ‌ای خون‌ساز و تصفیه‌ کننده است. واقعیت این است که کاملا حق با آنهاست. انار تشکیل پلاک‌های عروقی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و میزان نیتریک اکسید بدن را نیز افزایش می‌دهد. کاهش فشار سیستولیک و کلسترول بد نیز از دیگر خواص انار می‌باشد. پس مصرف انار برای بیماران قلبی عروقی می‌تواند بسیار مفید باشد. از طرف دیگر انار به واسطه داشتن مواد آنتی‌اکسیدانی و الاژیک اسید از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی مانند سرطان پوست و پروستات را کند می‌کند. پس خاصیت مهم دیگر انار خواص ضدسرطانی آن است.

انار و ویتامین پوست

متخصصان پوست و مو علاقه خاصی به توصیه به مصرف ویتامین C دارند زیرا مصرف ویتامین C چه به صورت خوراکی و چه موضعی برای پوست فواید زیادی دارد. مثلا ویتامین C موضعی می‌تواند در مقابله با آثار مضر نورخورشید روی پوست موثر باشد. مصرف یک انار معمولی می‌تواند ۴۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند. همچنین انار منبع خوبی از اسیدفولیک، پتاسیم و آهن بوده، مصرف آن را برای بیماران مبتلا به کم‌خونی به خصوص بانوان توصیه می‌کنیم.

یکی از علل مهم مشکلات پوست، مو و ناخن در خانم‌ها کم‌خونی فقر آهن است. می‌توان گفت که شایع‌ترین علت ریزش مو در خانم‌ها، فقر آهن است و بانوان باید به مساله کمبود ذخایر آهن بدن و کم‌خونی بسیار حساس بوده و همواره درصدد رفع آن برآیند. به هر حال فواید دارویی انار توسط پزشکان مورد تایید قرار گرفته و در طب سنتی از آن به عنوان داروی ضدانگل، ضداسهال، تقویت‌کننده قلب، جمع‌کننده پوست (قابض) و برای درمان زخم‌های دهان، خون‌ریزی لثه، بواسیر و زخم‌معده استفاده می‌شود. گفته شده است که اگر برگ‌های له شده انار را روی پوست بگذارید خارش را از بین می‌برد.

همان‌طور که گفته شده تحقیقات بیانگر آن هستند که عصاره میوه انار ممکن است حاوی عامل موثری در برابر سرطان پوست باشد.

تحقیقات مشخص کرده‌اند که هر چه زنان بیشتر در خوردن این میوه بهشتی مداومت داشته باشند، باعث طول عمر آنها و حفظ طولانی‌مدت بدن آنها از بیماری‌هایی می‌شود که با افزایش سن به سراغ انسان می‌‌آید و این میوه شادابی و طراوت را برای زنان به ارمغان می‌آورد. انار خانم‌‌ها را در سن یائسگی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پوکی استخوان و سرطان پستان مصون می‌دارد. مصرف منظم عصاره انار که حاوی روغن دانه انار باشد، می‌تواند از مشکلات یائسگی مانند پوکی استخوان، در زنان جلوگیری ‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که با مصرف رژیم‌های غنی از پلی‌فنول‌ها، خطر ابتلا به سرطان که امروزه در جهان بسیار شایع شده است، کاهش می‌یابد و انار به میزان فراوانی حاوی پلی‌فنول است. آب انار در مردان نیز فواید زیادی دارد. از جمله می‌تواند پیشگیری کننده از سرطان پروستات و کاهش‌دهنده سیر این سرطان شایع مردانه باشد. به هر حال آب انار به داشتن آثار ضدالتهابی و میزان بالای مواد ‌آنتی‌اکسیدان‌ آن مشهور است. یک نکته را خانم‌‌ها نباید فراموش کنند و آن این است که اگر مبتلا به کم‌خونی فقر آهن هستند باید از قرص‌های آهن برای درمان استفاده کنند و هیچ میوه‌ ای حتی انار حاوی مقادیر کافی آهن نیست و لذا هر چند معروف است که انار خون‌ساز است اما نمی‌تواند برطرف کننده کم‌خونی فقر آهن باشد. در مقایسه انار شیرین و ترش باید گفت که به‌طور کلی انار ترش برای سلامت پوست بسیار نافع است.

ماسک انار

جالب است بدانید که از انار حتی در ماسک‌های صورت نیز استفاده کرده و از آن به عنوان روشی برای مقابله با چین و چروک‌ صورت استفاده می‌کنند. علت مفید بودن انار به صورت موضعی برخوردار بودن از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی رخداد پیری پوست است، مقابله می‌کند. به صورت موضعی استفاده از پوست انار بهترین است اما اگر ممکن نبود از دانه‌های انار نیز می‌توان استفاده کرد. امروزه شرکت‌های سازنده محصولات آرایشی بهداشتی توجه ویژه‌ای به این میوه ارزشمند نموده و در محصولات مختلفی مانند شوینده ‌های صورت، لوسیون‌های پاک‌کننده، کرم‌های مرطوب‌ کننده و ماسک‌های صورت از آن استفاده کرده‌اند. یکی دیگر از علت‌های مفید بودن انار برای پوست غنی بودن از الاژیک اسید است.

محصولات متنوعی که حاوی عصاره انار باشند، در بازار موجود است. به‌عنوان مثال، در یکی از آنها که ماسک زیباکننده «صورت» نام دارد، عصاره انار قرمز ایران، عصاره آلوئه ‌ورا، عصاره اسطوخدوس و املاح معدنی دریایی به کار رفته است. اثراتی که برای این ماسک ذکر کرده‌اند عبارت‌اند از: براق‌کنندگی (به دلیل اثرات سفیدکنندگی و جوان‌سازی انار)، افزایش جریان خون پوست، سفیدکنندگی پوست، کاهش چین و چروک صورت، کاهش منافذ باز پوست، افزایش نرمی و ارتجاع‌پذیری پوست و بالاخره افزایش رطوبت پوست. روش مصرف این ماسک به این ترتیب است که فرد پس از شستشوی صورت با آب، ماسک را روی صورت خود استعمال می‌نماید و پس از ۵ تا ۲۰ دقیقه آن را از صورت خود می‌شوید و سپس با حوله مرطوب صورت خود را پاک می‌نماید. برای حصول نتایج بهتر مصرف روزانه ماسک توصیه شده است. باید گفت که اگر دسترسی به این محصولات تجاری ندارید هیچ جای نگرانی نیست، کافی است که مقداری آب انار را بگیرید و آن را بدون مخلوط کردن با چیز دیگری روی پوست صورت خود بمالید. این کار باعث روشن شدن پوست شده و برای تغذیه پوست بسیار مناسب است.

از انار به صورت موضعی حتی برای درمان آکنه نیز استفاده کرده‌اند. روش تهیه یک ماسک موضعی دست‌ساز به این ترتیب است که مازو، پوست انار، گل ارمنی و مندل را کوبیده و با سرکه و گلاب آمیخته و روی جوش‌ها بمالید تا بهبود حاصل شود. البته باید اذعان کرد که امروزه با وجود داروهای مختلفی که وجود دارد بیماران زیر نظر متخصصان پوست و مو، داروهای موضعی و یا خوراکی را برای درمان جوش‌های صورت یا بدن استفاده می‌کنند و نتایج درمانی نیز بسیار خوب است اما به هر حال در طب سنتی ما نیز دستورات بسیار جالبی وجود دارد که هرگز انصاف نیست که آنها را به طور صددرصد کنار بگذاریم کما اینکه بسیاری از افراد با مراجعه به متخصصان طب سنتی و مصرف داروهای گیاهی مختلف نتایج درمانی قابل قبولی می‌گیرند.

امروزه از انار در شامپوها و نرم‌کننده‌ های مو نیز استفاده می‌کنند و این محصولات برای موهای رنگ کرده و آسیب‌دیده می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. خوشبختانه امروزه شرکت‌های ایرانی نیز شامپوهای متنوعی حاوی عصاره انار تهیه کرده‌اند که با قیمت مناسب در داروخانه‌ ها در دسترس هم‌وطنان عزیز قرار دارد.

دکتر بهروز باریک‌بین متخصص پوست‌و مو   

روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )

 خواص و فواید انار و آب انارچیست؟ خواص درمانی انار کدام است؟

انار و دانه‌های یاقوتی آن هزاران سال است، که بعنوان دارو مصرف می‌شود. از خواص و فواید انار می‌توان به اثرات درمانی و بهبود دهنده آن در بیماریهای قلبی، فشارخون بالا و بعضی از انواع سرطان همچون سرطان پروستات اشاره کرد. یکی از آخرین تحقیقات دانشمندان در مورد خواص و فواید انار نتیجه می‌گیرد، که مصرف روزانه یک لیوان آب انار برای مدت دوهفته میزان تستوترون موجود در بزاق را 24 درصد افزایش داده و تاثیراتی هم برروی فشارخون، حال و حوصله، اضطراب و احساسات افراد دارد

خواص و فواید درمانی انار

انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده (حدودا به اندازه چای سبز) و دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم می‌باشد و هرچند تحقیقات علمی کامل تر و بیشتری لازم است، اما طبق بعضی از تحقیقات ممکن است فواید درمانی زیر را بدنبال داشته باشد:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی

  • کاهش خطر سرطان، بخصوص سرطان پروستات و پسطان

  • کمک به درمان اسهال

  • کاهش کلسترول خون

  • کمک به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن

  • مفید برای زنان در دوران قاعدگی

  • کمک به درمان هموروئید

  • جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها

  • کمک به سلامت لثه‌ها

  • کمک بدرمان عفونت‌ها

سایر مزایای استفاده از انار و یا آب انار:

  • مصرف روزانه آب انار به کاهش فشارخون می‌تواند کمک کند.

  • مصرف روزانه 227 میلی لیتر آب انار بطرز چشم‌گیری پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

  • مصرف انار و یا آب انار می‌تواند، جریان خون به قلب را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب ایسکمیک که در آن خون بخوبی به ماهیچه‌های قلبی نمی‌رسد، بهبود بخشد.

  • آنتی اکسیدان های درون انار یا آب آن ممکن است بتواند از ایجاد لخته در خون جلوگیری کند.

انار یکی از معدود میوه‌هایی است که آب میوه آن به اندازه خود آن خاصیت دارد.

تداخلات دارویی انار

در هنگام مصرف انار با هریک از داروهای زیر محتاط باشید:

  • کاربامازپین (Tegretol)

  • روزوواستاتین  (Crestor)

  • تولباتامید (Orinase)

  • وارفارین (کومادین). مصرف انار با وارفارین ممکن است، اثر و اثرات جانبی وارفارین را افزایش دهد.

  • داروهایی که برای فشار خون بالا استفاده می‌شوند. از آنجا که انار خود کاهش دهنده فشارخون است، مصرف انار با این داروها می‌توان باعث افت شدید فشارخون شود.

ارزش غذایی انار

ارزش غذایی در هر 100 گرم

کالری

 83

چربی

1.2 گرم

کلسترول

0

سدیم

3 میلی گرم

پتاسیم

236 میلی گرم

کربوهیدرات

19 گرم

پروتئین

1.7 گرم

کلسیم 

1 درصد

ویتامین C

17 درصد

ویتامین b 6

5 درصد

منیزیم

3 درصد

البته توجه داشته باشید که این فواید و مزایایی که گفته شد به تنهایی برای درمان هیچ یک از بیماری ها کافی نبوده و بایستی در کنار درمان تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.

منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

 

 

 



[1] - طب الصادق علیه السلام، متن، ص: 147

[2] ( 6)- فرهنگ معین، ج 1، ص 358.

[3] ( 7)- مفردات پزشکى، دکتر آئینه چى، ص 35.

[4] ( 1)- محیط اعظم، ج 1، ص 203.

[5] ( 2)- المفردات، ص 54؛ مخزن المفردات، ص 96.

[6] ( 3)- لاثانى لغات الادویه، ص 22؛ محیط اعظم، ج 1، ص 199.

[7] ( 4)- المفردات، ص 94.

[8] ( 1)- عیون الاخبار، ج 2، ص 35- 43؛ صحیفة الرضا، ص 34؛ مکارم الاخلاق، ص 195.

[9] ( 2)- همان.

[10] ( 3)- محاسن، ج 2، ص 463.

[11] ( 4)- خصال، ص 636.

[12] ( 1)- بحار، ج 66، ص 154، نقل از خصال ص 249.

[13] ( 2)- محاسن، ج 2، ص 544.

[14] ( 3)- کافى، ج 6 ص 354.

[15] ( 4)- امالى طوسى، ج 1، ص 372.

[16] ( 5)- بحار، ج 66 ص 164؛ محاسن، ج 2، ص 546.

[17] ( 6)- بحار، ج 66 ص 164.

[18] ( 7)- مکارم الاخلاق، ص 545.

[19] ( 8)- محاسن، ج 2، ص 546.

[20] ( 1)- طب الائمة، ص 134.

[21] ( 2)- محاسن، ج 2، ص 540.

[22] ( 3)- همان.

[23] ( 4)- محیط اعظم، ج 1، ص 199.

[24] ( 5)- المفردات، ص 94؛ قانون، ج 2، ص 306.

[25] ( 6)- المفردات، ص 96.

[26] ( 1)- طب اسلامى چاپ قدیم.

[27] ( 2)- حکیم اسفندیارى.

[28] ( 3)- مخزن المفردات، ص 44.

[29] ( 1)- طب النبى، ص 167.

[30] ( 2)- بستان المفردات، ص 62.

[31] ( 3)- فارماکو گرافیا، ج 2، ص 44.

[32] ( 4)- محیط اعظم، ج 1، ص 203.

[33] ( 5)- بستان المفردات، ص 62.

[34] - محیط اعظم، ج 1، ص 203./ دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏1، ص: 259

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی