طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة

طب اسلامی و ایرانی

یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ‏ الطَّیِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً ./مومنون 51/ ای پیامبران از غذاهای پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام دهید(تأثیر غذای پاک و سالم در ایجاد زمینه ی انجام عمل صالح از این آیه فهمیده می شود)/. نظر بنده برای درمان بیماری ها اصلاح تغذیه است نه مصرف دارو، حتی داروهای گیاهی/هر چه اینجا نوشته می شود الزاماً طب اسلامی نیست، ممکن است اشتباه باشد// اما بنده: این وبلاگ برای افزایش اطلاعات طبی علاقمندان به طب اسلامی ایجاد شده. همه مطالب آن تحقیق این جانب است، و سعی می کنم بر بار علمی خود و این وبلاگ بیفزایم. شما هم اگر در این موضوع تحقیقاتی دارید، می توانید یاریگر نویسنده این وبلاگ باشید. در ضمن با بنده هم می توانید به این طریق مکاتبه کنید:h.maleki1352@gmail.com سعی می کنم در اولین فرصت به رایانامه های(ایمیل) شما جواب بدهم. حقیر در این زمینه هیچ ادعائی ندارم، با عنایت اهلبیت (علیهم السلام) و با توجه به مطالعاتم و به فراخور دانشم راهنمائیتان خواهم کرد. موفق باشید. «یا ولی العافیة، نسئلک العافیة، عافیة الدین و الدنیا و الآخرة، بحق محمدٍ و آله الطاهرة».

آخرین نظرات

سلامت غذاهای نذری

hashem maleki | دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹ ب.ظ

سلامت غذاهای نذری

نذری دادن از آیین های ریشه دار مذهبی و دینی ما است. این غذاها و خوراکی های متنوع که بین دیگران توزیع می شوند، در مناسبت های مذهبی گوناگون پخته می شوند. ماه مبارک رمضان، دهه اول ماه محرم اوج پخت و توزیع غذاهای نذری است. مخصوصاً در روزهای عاشورا و تاسوعا، که از تمام کوچه های شهر بوی انواع غذاها می آید.

آن چه که امروز در رأس نیازهای بشر است، شناخت غذایی است که می خورد، زیرا سلامت روح و جسم انسان ارتباط تنگاتنگی با غذای او دارد. در ایام محرم و صفر یا ایام فاطمیه، مردم نیک اندیش و مؤمن کشور اقدام به اهدای نذوراتی می کنند. در این میان بسیار اتفاق می افتد که غذاها بخاطر زیاد بودن، در یخچال یا بیرون نگهداری می شود و پس از چند روز مصرف می شود.

یکی از متداول ترین کارهای این ایام قربانی کردن است، در بیشتر قربانی ها، قصاب قبل از این که خون ذبیحه(قربانی) تمام شود و روح از بدن او جدا شود، گردن را شکسته و سر را جدا می کند. این کار نخاع را قطع کرده و ارتباط بین رگهای خونی و مغز قطع می شود و خون دیگر از رگها و بافت ها خارج نمی شود، خون مانده سریع فاسد شده و موجبات بروز بیماری را ایجاد می کند. همچنین قبل از این که روح از بدن قربانی خارج شود، با شکستن گردن حیوان سمی در خون ترشح می کند که از صفرا خارج می شود و این سم برای بدن انسان مضر است، لذا توصیه می شود قصابان محترم از جدا کردن سریع سر از بدن خودداری کنند. یکی از برنامه های بد غذایی در این ایام، مصرف بالای گوشت است.

زیاده روی در مصرف گوشت: انسان‏ها در مصرف گوشت‏ها روش مختلفى دارند، از یک طرف پیروان بودا هیچ حیوانى را حلال نمى‏دانند، و از طرف دیگر بعضى از غربى‏ها از خوردن هیچ گوشتى باک ندارند. ولى اسلام راهى میانه را رفته، از بین گوشتها هر گوشتى که طبیعت معتدل انسانها آن را پاکیزه و مطبوع مى‏داند، در تحت عنوان کلى «طیبات» حلال کرده است. قرآن مى‏فرماید:« أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّباتُ» : چیزهاى پاکیزه بر شما حلال شده است.

مصرف‏ زیاد گوشت‏ و مصرف کم نان مى‏تواند الگوى غلط غذایى باشد.  در منابع اسلامى به این نکته توجه ویژه شده است. از یکسو سفارش ‏شده که گوشت مصرف شود و ترک آن از چهل روز بیشتر نشود «عن أمیر المؤمنین (ع) قال علیکم باللّحم فإنّه ینبت اللّحم و من ترک اللّحم أربعین یوما ساء خلقه.» و از سوى دیگر سفارش‏شده که در تمام چهل روز گوشت مصرف نکنیم. «قال رسول اللّه (ص): من أکل اللحم أربعین صباحا قسا قلبه.»  امام على (ع) سفارش مى‏ کرد: «شکم خود را گورستان حیوانات نکنید» یعنى زیاد گوشت مصرف نکنید.  و در یک کلام شعار اسلام چنین است: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا»  : بخورید و بیاشامید، ولى (در مصرف) زیاده‏روى و اسراف نکنید.[1]

مصرف‏ زیاد گوشت‏ حیوانات وحشى و گاو، موجب خشکاندن چشمه‏هاى عقل [کاهش عقل و اندیشه‏] و سردرگمى درک و فهم [ابهام و کند ذهنى‏] و تحجّر ذهنى [دیرفهمى و کاهش درک ذهنى‏] و فزونى نسیان و فراموشى مى گردد.[2]

دانشمندان مى‏ گویند: از مصرف‏ زیاد گوشت‏، چربى، قند و شکر و شیرینى ‏ها حتى ‏المقدور بپرهیزید و تا مى‏ توانید میوه و سبزیجات و حبوبات مصرف کنید.

امام رضا (ع) از خوردن گوشت چرب و نیز مصرف‏ زیاد گوشت‏ منع کرد: «نهی فیه عن التّعب و أکل اللّحم داسما و الإکثار منه.»  براى پرهیز از مصرف چربى زیاد مى‏ توان از گوشت‏ هاى کم‏چرب، مرغ و ماهى استفاده نمود. مصرف 2 تا 3 بار ماهى در هفته به دلیل داشتن اسیدهاى چرب مفید (امگا 3) توصیه مى‏ شود.[3]

گوشت مولد(تولید کننده) خون است، مصرف زیاد آن خون را زیاد کرده و موجبات بیماری های خونی را ایجاد می کند، لذا بهترین کار برای او فصد(رگ زنی) است.

مضرات مصرف گوشت زیاد: گوشت‏ به علت داشتن فسفاتهاى اسیدى، محیط بدن را اسیدى مى‏کند و چون متابولیسم آن کامل نیست، اسید اوریک ایجاد شده همراه با فسفاتهاى اسیدى بدن، سبب اسیدى شدن ادرار مى‏شوند. بازهاى (بافرها) پوریک و پتومائین گوشت، اثر سمى دارند، در نتیجه مصرف گوشت زیاد، سبب تصلب شریانها- آترواسکلروزیس- مى‏شود.

گوشت بر روى قواى فکرى تأثیر نامناسبى مى‏گذارد؛ به همین دلیل به کسانى که زیاد با کارهاى فکرى سر و کار دارند توصیه مى‏شود که کمتر از غذاهاى گوشتى استفاده کنند؛ چون سیستم گوارشى براى هضم گوشت به زمان زیادى نیاز دارد؛ در نتیجه خون براى کمک به هضم، از ارگانهاى دیگر به سمت سیستم گوارشى رفته، فرد احساس سنگینى مى‏کند. در گوشت‏خواران به طور معمول، ترشحات معده به شدت اسیدى است؛ ولى در انسان فقط در هنگام هضم گوشت این حالت پیش مى‏ آید.[4]

چند توصیه

در برخی هیئت ها غذای نذری زودتر آماده می شود ولی باید توجه کرد که غذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از 2 ساعت نباید نگهداشت. همچنین برای طبخ غذاها ترجیحاً از مواد غذایی تازه استفاده شود و مواد اولیه ای که تاریخ آنها منقضی شده استفاده نشود.

از مصرف زیاد شربت و شیر و مواد کارخانه ای در این ایام خودداری کنید. زیرا آثار سوء آنها با نذر کردن از بین نمی رود، خداوند به انسان عقل داده و گفته چیزی که برای سلامتیت ضرر دارد نخور.

زیاده روی در مصرف خوارکی ها (نذورات) عوارض جبران ناپذیری دارد، بهتر است از مصرف میوه های نشسته، شیر شیرین و کاکائو زده، غذای پر چرب، غذاهای سرخ شده با روغن نفتی(روغن نباتی) و برنج زیاد خودداری کنید.

از گرم کردن چندباره غذاها و  مصرف چای یا نوشیدنی داغ با لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی جداً خودداری کنید.

از مصرف دوغ یا نوشابه در بین غذاها جداً پرهیز کرده و هیچ مایعی را در بین غذا نخورید، زیرا سیستم گوارش را بهم زده و  سوء هاضمه ایجاد می کند.

از آنجا که نقــش مهــم و موثر سبزی‌ ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری ‌های قلب ‌و‌عروق، سرطان، بیماری ‌های گوارشی و غیره به اثبات رسیده است، غذاهای مختلفی که حاوی سبزی هستند،طبخ شود. به ‌عنوان مثال تهیه غذاهایی مثل لوبیاپلو، باقلاپلو، شویدپلو، عدس‌پلو، استامبولی و ... به منظور افزایش مصرف انواع سبزی و حبوبات توصیه می ‌شود.

غذاها را حتی المقدور ردر ظروف مسی یا سفال یا سنگی بپزید. تا از عوارض آلومنیوم(کم خونی) و استیل(سرب و سم) در امان باشید.

خودتان را قاضی کنید که بهترین و سالم ترین غذای شما برای بهترین و محبوب ترین فرد روی زمین چه می باشد، همان را میل کنید.

از قدیم گفته اند: عقل سالم در بدن سالم. بدن سالم هم از غذای سالم بوجود می آید. چه خوب قرآن فرموده: کلوا من الطیبات و اعملوا صالحاً(غذاهای پاکیزه بخورید و عمل نیک انجام دهید)

هاشم مالکی

آبان 1393

WWW.TEBISLAMI.BLOGFA.COM

 



[1] - مجموعه مقالات قرآن و طب، ج‏4، ص: 404

[2] - نامه زرین سلامت، ترجمه الرسالة الذهبیة منسوب به امام على بن موسى الرضا علیه السلام، ص: 60

[3] - مجموعه مقالات قرآن و طب، ج‏4، ص: 401

[4] - آنسوى آیه ها، نگرشى بر اعجازهاى پزشکى قرآن، ص: 165

نظرات  (۱)

شکست بیش از موفقیت آموزنده است;کسی که هیچ گاه اشتباه نمی کند،هرگز به جایی نمی رسد.
پاسخ:
صحیح است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی